Industrie

Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare

Nivelurile tarifelor de interconectare influenţează īntr-o mare măsura decizia şi capacitatea altor furnizori de a concura pe piaţa de telefonie, precum şi comportamentul de consum al utilizatorilor, deoarece costurile cu interconectarea au o pondere importantă īn costurile īnregistrate de operatori şi au o influenţă directă asupra tarifelor percepute de aceştia propriilor utilizatori. Din acest motiv, mărimea tarifului de interconectare poate reprezenta o barieră pentru abonaţii care doresc să sune īn alte reţele de telefonie.Tarifele de interconectare peste costuri distorsionează concurenţa, īntrucāt afecteaza competitivitatea ofertelor pentru apeluri īn afara reţelei, comparativ cu ofertele pentru apeluri īn reţea; de asemenea, un nivel excesiv al tarifelor de interconectare distorsionează şi comportamentul utilizatorilor, descurajānd comunicarea īntre reţele şi deformānd alegerile utilizatorilor.
Fundamentarea īn funcţie de costuri a tarifelor de interconectare reprezintă, conform noului cadru european de reglementare (Directiva 2002/19/EC privind Accesul), unul dintre cele mai importante remedii concurenţiale.
Īn stabilirea şi impunerea remediilor corespunzătoare pe pieţele relevante specifice pe care ANCOM a identificat existenţa unor operatori cu putere semnificativă, intervenţia ANCOM s-a realizat īn conformitate cu dispoziţiile legale, care prevăd necesitatea ca obligaţiile impuse de ANCOM să fie „[…] īn funcţie de natura problemei identificate, proportionale şi justificate […]”.
Astfel, īn cadrul primei runde de analize de piaţă (2002 – 2007), au fost impuse obligaţii privind fundamentarea tarifelor de interconectare īn funcţie de costuri, īn sarcina următorilor operatori:
  • Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.), pentru serviciile de interconectare īn vederea originării, terminării şi tranzitului apelurilor, īn baza deciziei 147/2002, şi respectiv pentru obligaţiile privind fundamentarea īn funcţie de costuri a tarifelor serviciilor de originare şi tranzit a apelurilor;
  • Orange Romania şi Vodafone Romania, pentru serviciile de interconectare cu reţelele publice de telefonie mobilă pe care le operează, īn vederea terminării la puncte mobile a apelurilor, īn baza deciziilor 124/2003 şi respectiv 123/2003;
Īncepānd cu anul 2007, au fost reluate analizele de piaţă corespunzatoare serviciilor de interconectare a apelurilor īn reţelele publice de telefonie şi, după analizarea situaţiei concurenţiale īn sensul determinării furnizorilor  cu putere semnificativă, au fost revizuite măsurile de reglementare (ceea ce implică, după caz, menţinerea, retragerea sau modificarea obligaţiilor impuse sau impunerea de noi obligaţii).
Astfel, īn ceea ce priveşte serviciile de terminare a apelurilor la puncte fixe īn reţelele publice de telefonie:
  • a fost menţinută obligaţia privind fundamentarea īn funcţie de costuri, impusă īn sarcina Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 91/2012)  şi panta de ajustare a tarifelor īn 2012, pe baza rezultatelor LRIC pur din alte state UE
  • impunerea sau, dupa caz, mentinerea obligatiei de control al tarifelor (+simetrie) pentru operatorii alternativi desemnaţi cu putere semnificativă. Tariful a fost stabilit pe baza metodei benchmark, nivelul de referinţă fiind tariful de interconectare la nivel regional al Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.).  
Īn ceea ce priveşte serviciile de terminare a apelurilor la puncte mobile īn reţelele publice de telefonie, obligaţia privind fudamentarea īn funcţie de costuri:
  • a fost menţinută īn sarcina operatorilor identificaţi cu putere semnificativă īn precedenta analiză de piaţă, şi anume: Orange Romania (decizia 105/2012), Vodafone Romania (decizia 109/2012), Cosmote Romanian Mobile Telecommunications (īn prezent Telekom Romania Mobile Communications S.A.) (decizia 104/2012), RCS & RDS (decizia 106/2012) şi Telemobil (decizia 108/2012);
  • a fost impusă şi Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 107/2012), operator intrat pe piaţă după finalizarea precedentei analize de piaţă. Operatorul a fost identificat ca avānd putere semnificativă şi i-au fost impuse tarife simetrice cu cele ale celorlalţi operatori.
Īn ceea ce priveşte serviciile de originare a apelurilor la puncte fixe, precum şi pentru serviciile de tranzit naţional comutat al apelurilor, a fost menținută īn sarcina Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) obligaţia de fundamentare īn funcţie de costuri (decizia 1014/2009). Īn cea de-a treia rundă de analiză a pieţelor de originare şi tranzit naţional comutat, aferente perioadei 2013-2016, īn ceea ce priveşte serviciile de originare a apelurilor la puncte fixe, Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) nu a mai fost desemnat ca operator cu putere semnificativă de piaţă dar obligaţia de fundamentare īn funcţie de costuri a fost menţinută, tranzitoriu, cu menţinerea tarifelor reglementate īn vigoare pe o perioadă de 1 an de la data deciziei, pentru contractele aflate īn derulare (Referat aprobare decizia 1154/2013). Totodată, īn ceea ce privește serviciile de tranzit naţional comutat al apelurilor, obligaţia de fundamentare īn funcţie de costuri īn sarcina Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) a fost menţinută (decizia 1/2014).
Īn anul 2013 ANCOM a finalizat dezvoltarea unor modele de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung ale furnizării eficiente a unor servicii de comunicaţii electronice, pe baza acestora fiind impuse noi plafoane tarifare īn sarcina operatorilor desemnaţi cu putere semnificativă, astfel:

 

  • tarif maxim pentru servicii de terminare la puncte fixe stabilit pe baza modelului de calculaţie de tip LRIC pur īn conformitate cu prevederile Recomandării CE nr 2009/396/CE, aplicabil Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 366/2014) şi operatorilor alternativi desemnaţi cu putere semnificativă (decizii 332-365 și 367-377 din 2014);
  • tarif maxim pentru servicii de terminare la puncte mobile stabilit pe baza modelului de calculaţie de tip LRIC pur īn conformitate cu prevederile Recomandării CE nr 2009/396/CE aplicabil societăţilor Orange Romania (decizia 361/2014), Vodafone Romania (decizia 374/2014), Cosmote Romanian Mobile Telecommunications (īn prezent Telekom Romania Mobile Communications S.A.) (decizia 343/2014), RCS & RDS (decizia 364/2014), Telemobil (decizia 369/2014) si Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) (decizia 366/2014);
  • tarife maxime pentru servicii auxiliare de interconectare stabilite pe baza modelului de calculatie a costurilor de tip LRAIC+ ale serviciilor auxiliare de interconectare, furnizate la punct de interconectare, fix sau mobil, aplicabile tuturor operatorilor desemnati cu putere semnificativa de piata (deciziile 332-377/2014).

Tarifele de interconectare reglementate pot fi consultate aici.

 

Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare pentru linii īnchiriate – segmente terminale

Urmarea primei runde de analize pe piaţă (2003), īn calitatea sa de operator cu putere semnificativă de piaţă, Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) i-au fost impuse o serie de obligaţii īn ceea ce priveşte furnizarea  serviciilor de linii īnchiriate – segmente terminale, indiferent de capacitatea de transmisie asigurată, īntre care şi obligaţia de control al tarifelor prin metoda „retail-minus” (decizia 1379/2003).
Odată cu cea de-a doua runda de analize pe pieţele serviciilor de linii īnchiriate, īn piaţa relevantă au rămas segmentele terminale cu capacitatea de transmisie de pānă la şi inclusiv 2 Mbps, Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) beneficiind īn continuare de statutul de operator cu putere semnificativă (decizia 6/2011). Menţinerea obligaţiei de control al tarifelor īn sarcina Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) vizează exclusiv liniile īnchiriate - segmentele terminale cu capacităţi de transmisie de pānă la şi inclusiv 2 Mbps, fiind totodată īnsoţită de modificarea metodei de calculație a costurilor (din retail-minus īn fundamentare īn funcţie de costurile eficiente LRAIC+ ale furnizării serviciilor), precum şi prin impunerea unor noi plafoane tarifare (decizia15/2011).
Ca urmare a finalizării modelelor de calculaţie a costurilor incrementale pe termen lung ale furnizării eficiente a serviciilor de către operatorul fix, au fost impuse noi plafoane tarifare īn sarcina Romtelecom (īn prezent Telekom Romania Communications S.A.) aferente liniilor īnchiriate segmente terminale cu capacitatea de pānă la şi inclusiv 2Mbps furnizate pe suport IP-MPLS prin intermediul reţelei de transmisiuni, tarife calculate pe baza costurilor LRAIC+. (decizia 366/2014).

 

Tarifele reglementate ale serviciilor de interconectare pentru lunii īnchiriate – segmente terminale pot fi consultate aici.