Actualizare preferințe cookie-uri

Detalii privind noul regim de autorizare generala

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 îsi propune realizarea a doua obiective principale: simplificarea procedurii de autorizare a furnizorilor de servicii postale si reglementarea în detaliu a activitatii de prestare a serviciilor postale

 

Simplificarea procedurii de autorizare a furnizorilor de servicii postale

 

Vechea reglementare (Decizia presedintelui ANRC nr.118/2003) era depasita, nefiind în concordanta cu modificarile aduse Ordonantei Guvernului nr.31/2002 privind serviciile postale prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.70/2006 si prin Legea nr.133/2007.

 

Principalele modificari cu implicatii asupra autorizarii furnizorilor de servicii postale sunt:

 

Ø       Persoanele fizice pot deveni furnizori de servicii postale - Începând cu data de 1 ianuarie 2007, bariera de intrare pe piata serviciilor postale a persoanelor fizice a fost înlaturata, aceste persoane urmând a fi titularii acelorasi drepturi si obligatii ca si persoanele juridice în ceea ce priveste furnizarea serviciilor postale.

 

Ø       Eliminarea licentei individuale - pentru facilitarea intrarii pe piata a noilor furnizori de servicii postale, a fost simplificata procedura de autorizare, prin eliminarea licentelor individuale si, pe cale de consecinta, furnizarea tuturor tipurilor de servicii postale pe baza regimului de autorizare generala.

 

Ø       Uniformizarea regimului de autorizare în domeniul comunicatiilor - Urmându-se modelul din domeniul comunicatiilor electronice, s-a eliminat termenul (de 45 de zile de la realizarea notificarii) în care se dobândea dreptul de a furniza servicii postale, în prezent solicitantii dobândind acest drept de la data realizarii notificarii sau de la o data ulterioara indicata expres. De asemenea, s-a introdus si în domeniul serviciilor postale decaderea din dreptul de a furniza servicii postale dupa aplicarea sanctiunii retragerii acestui drept, astfel încât persoana careia i s-a aplicat sanctiunea retragerii dreptului de a furniza servicii postale nu mai poate dobândi dreptul de a furniza servicii postale o perioada de 3 ani de la retragerea dreptului.

 

Ø       Eliminarea serviciilor financiar-postale - Prin modificarea Ordonantei Guvernului nr.31/2002, în vederea alinierii la practica europeana, serviciile financiar-postale au fost excluse din categoria serviciilor postale (întrucât acestea nu reprezentau servicii postale propriu-zise, ci servicii de intermedieri monetare - transferuri de fonduri), si, în consecinta, eliminate din sfera de reglementare a ANCOM.

 

Ø       Eliminarea declaratiei solicitantului privind asumarea obligatiei de a respecta cerintele esentiale.

 

Având în vedere aceste modificari aduse legislatiei primare, se impunea modificarea legislatiei secundare. Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 detaliaza prevederile OG nr.31/2002 si simplifica si mai mult procedura de autorizare, în principal prin:

- eliminarea cerintei ca solicitantul (persoana care transmite notificarea) care are calitatea de comerciant sa transmita actul constitutiv, cu toate modificarile ulterioare;

- eliminarea cerintei ca solicitantul sa aiba inclusa în obiectul de activitate furnizarea de servicii postale: cod CAEN 5310 si, respectiv, 5320;

- eliminarea cerintei ca notificarea sa fie semnata de reprezentantul legal al solicitantului si înlocuirea acestei cerinte cu o declaratie pe propria raspundere a persoanei care semneaza notificarea.

 

Reglementarea în detaliu a activitatii de furnizare a serviciilor postale

 

Principala noutate pe care o aduce Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 este revizuirea clasificarii serviciilor postale în servicii incluse în sfera serviciului universal si servicii neincluse în sfera serviciului universal. Aceasta masura a fost determinata de:

a) faptul ca serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt servicii larg utilizate de public, în special de catre utilizatorii persoane fizice, având, din aceasta perspectiva, o anumita componenta sociala; aceasta componenta determina reglementarea suplimentara a acestor servicii si impunerea unor anumite obligatii în sarcina furnizorilor;

b) constatarea (sustinuta si de studii realizate de experti internationali) ca vechea clasificare a serviciilor, axata în jurul notiunii de "servicii cu valoare adaugata", este criticabila, în sensul ca existau, practic, un numar nelimitat de asa-zise "valori adaugate", unele greu de individualizat, care, atasate unui serviciu postal, determinau scoaterea acestuia din sfera serviciului universal.

 

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 prevede doar un numar limitat de servicii neincluse în sfera serviciului universal, si anume numai acele servicii care au caracteristici suplimentare suficient de pregnante, care sunt identificate cu usurinta de expeditor si pentru care acesta este dispus sa plateasca un tarif suplimentar, facând astfel serviciul respectiv distinct de serviciile incluse în sfera serviciului universal. Astfel, practic, la serviciul standard (care are ca obiect numai preluarea trimiterii postale si predarea ei la destinatar), furnizorii de servicii postale pot adauga oricâte caracteristici suplimentare (vechile "valori adaugate"), care se pot reflecta în tarife conform ofertei comerciale, însa numai când se adauga anumite caracteristici suplimentare, stabilite de Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007, serviciile postale respective ies din sfera serviciului universal.

 

Serviciile neincluse în sfera serviciului universal sunt: serviciul Ramburs, serviciul Schimbare destinatie, serviciul Livrare speciala, serviciul Confirmare de primire si serviciul Express.

 

De asemenea, în afara sferei serviciului universal se situeaza si serviciile postale având ca obiect trimiteri postale (trimiteri de corespondenta, imprimate si trimiteri de publicitate prin posta) în greutate mai mare de 2 kg, serviciile având ca obiect colete postale interne cu limite de greutate între 10 si 50 kg, serviciile având ca obiect colete postale cu limite de greutate între 10 si 50 kg expediate de pe teritoriul României catre o adresa aflata în afara teritoriului acesteia, serviciile având ca obiect colete postale cu limite de greutate între 20 si 50 kg expediate din afara teritoriului României catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia, precum si serviciul de schimb de documente.

 

În functie de evolutia si dinamica serviciilor, ANCOM va putea revizui lista serviciilor neincluse în sfera serviciului universal.

 

O a doua noutate este reglementarea contractului de furnizare a serviciilor postale. Practic, se urmeaza cadrul general de prestare a serviciilor, consacrat în dreptul comercial: furnizorul îsi stabileste conditii generale privind furnizarea serviciilor postale, parte a ofertei sale comerciale, iar daca expeditorul introduce în reteaua postala o trimitere cu respectarea acestora, se considera ca s-a încheiat un contract între cele doua parti, având ca obiect preluarea de catre furnizor a trimiterii postale si predarea acesteia în aceeasi stare la adresa destinatarului, într-un anumit termen si în schimbul unui tarif.

 

Astfel, Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 reglementeaza în detaliu toate etapele încheierii si executarii acestui contract: conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale, în special conditiile de acceptare a trimiterilor postale; preluarea trimiterii postale de catre furnizor; predarea trimiterii postale catre destinatar; pastrarea trimiterii postale; returnarea trimiterii postale; raspunderea partilor.

 

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 reglementeaza si alte obligatii impuse în sarcina furnizorilor de servicii postale, referitoare la: marcarea trimiterilor postale si a elementelor retelei postale; informarea utilizatorilor; protectia secretului corespondentei, a datelor cu caracter personal, asigurarea confidentialitatii informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la viata privata; disponibilitatea serviciului; calitatea serviciilor; gestionarea reclamatiilor; tariful de monitorizare; informarea ANCOM.

 

O consecinta importanta a adoptarii Deciziei presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 a fost obligarea tuturor persoanelor care aveau calitatea de furnizor la data de 7 septembrie 2007  de a transmite o noua notificare, pâna la data de 31 decembrie 2007, pentru ca serviciilor pe care le presteaza sa le poata fi aplicata noua clasificare.

Detalii privind noul regim de autorizare generala

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 îsi propune realizarea a doua obiective principale: simplificarea procedurii de autorizare a furnizorilor de servicii postale si reglementarea în detaliu a activitatii de prestare a serviciilor postale

 

Simplificarea procedurii de autorizare a furnizorilor de servicii postale

 

Vechea reglementare (Decizia presedintelui ANRC nr.118/2003) era depasita, nefiind în concordanta cu modificarile aduse Ordonantei Guvernului nr.31/2002 privind serviciile postale prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.70/2006 si prin Legea nr.133/2007.

 

Principalele modificari cu implicatii asupra autorizarii furnizorilor de servicii postale sunt:

 

Ø       Persoanele fizice pot deveni furnizori de servicii postale - Începând cu data de 1 ianuarie 2007, bariera de intrare pe piata serviciilor postale a persoanelor fizice a fost înlaturata, aceste persoane urmând a fi titularii acelorasi drepturi si obligatii ca si persoanele juridice în ceea ce priveste furnizarea serviciilor postale.

 

Ø       Eliminarea licentei individuale - pentru facilitarea intrarii pe piata a noilor furnizori de servicii postale, a fost simplificata procedura de autorizare, prin eliminarea licentelor individuale si, pe cale de consecinta, furnizarea tuturor tipurilor de servicii postale pe baza regimului de autorizare generala.

 

Ø       Uniformizarea regimului de autorizare în domeniul comunicatiilor - Urmându-se modelul din domeniul comunicatiilor electronice, s-a eliminat termenul (de 45 de zile de la realizarea notificarii) în care se dobândea dreptul de a furniza servicii postale, în prezent solicitantii dobândind acest drept de la data realizarii notificarii sau de la o data ulterioara indicata expres. De asemenea, s-a introdus si în domeniul serviciilor postale decaderea din dreptul de a furniza servicii postale dupa aplicarea sanctiunii retragerii acestui drept, astfel încât persoana careia i s-a aplicat sanctiunea retragerii dreptului de a furniza servicii postale nu mai poate dobândi dreptul de a furniza servicii postale o perioada de 3 ani de la retragerea dreptului.

 

Ø       Eliminarea serviciilor financiar-postale - Prin modificarea Ordonantei Guvernului nr.31/2002, în vederea alinierii la practica europeana, serviciile financiar-postale au fost excluse din categoria serviciilor postale (întrucât acestea nu reprezentau servicii postale propriu-zise, ci servicii de intermedieri monetare - transferuri de fonduri), si, în consecinta, eliminate din sfera de reglementare a ANCOM.

 

Ø       Eliminarea declaratiei solicitantului privind asumarea obligatiei de a respecta cerintele esentiale.

 

Având în vedere aceste modificari aduse legislatiei primare, se impunea modificarea legislatiei secundare. Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 detaliaza prevederile OG nr.31/2002 si simplifica si mai mult procedura de autorizare, în principal prin:

- eliminarea cerintei ca solicitantul (persoana care transmite notificarea) care are calitatea de comerciant sa transmita actul constitutiv, cu toate modificarile ulterioare;

- eliminarea cerintei ca solicitantul sa aiba inclusa în obiectul de activitate furnizarea de servicii postale: cod CAEN 5310 si, respectiv, 5320;

- eliminarea cerintei ca notificarea sa fie semnata de reprezentantul legal al solicitantului si înlocuirea acestei cerinte cu o declaratie pe propria raspundere a persoanei care semneaza notificarea.

 

Reglementarea în detaliu a activitatii de furnizare a serviciilor postale

 

Principala noutate pe care o aduce Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 este revizuirea clasificarii serviciilor postale în servicii incluse în sfera serviciului universal si servicii neincluse în sfera serviciului universal. Aceasta masura a fost determinata de:

a) faptul ca serviciile incluse în sfera serviciului universal sunt servicii larg utilizate de public, în special de catre utilizatorii persoane fizice, având, din aceasta perspectiva, o anumita componenta sociala; aceasta componenta determina reglementarea suplimentara a acestor servicii si impunerea unor anumite obligatii în sarcina furnizorilor;

b) constatarea (sustinuta si de studii realizate de experti internationali) ca vechea clasificare a serviciilor, axata în jurul notiunii de "servicii cu valoare adaugata", este criticabila, în sensul ca existau, practic, un numar nelimitat de asa-zise "valori adaugate", unele greu de individualizat, care, atasate unui serviciu postal, determinau scoaterea acestuia din sfera serviciului universal.

 

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 prevede doar un numar limitat de servicii neincluse în sfera serviciului universal, si anume numai acele servicii care au caracteristici suplimentare suficient de pregnante, care sunt identificate cu usurinta de expeditor si pentru care acesta este dispus sa plateasca un tarif suplimentar, facând astfel serviciul respectiv distinct de serviciile incluse în sfera serviciului universal. Astfel, practic, la serviciul standard (care are ca obiect numai preluarea trimiterii postale si predarea ei la destinatar), furnizorii de servicii postale pot adauga oricâte caracteristici suplimentare (vechile "valori adaugate"), care se pot reflecta în tarife conform ofertei comerciale, însa numai când se adauga anumite caracteristici suplimentare, stabilite de Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007, serviciile postale respective ies din sfera serviciului universal.

 

Serviciile neincluse în sfera serviciului universal sunt: serviciul Ramburs, serviciul Schimbare destinatie, serviciul Livrare speciala, serviciul Confirmare de primire si serviciul Express.

 

De asemenea, în afara sferei serviciului universal se situeaza si serviciile postale având ca obiect trimiteri postale (trimiteri de corespondenta, imprimate si trimiteri de publicitate prin posta) în greutate mai mare de 2 kg, serviciile având ca obiect colete postale interne cu limite de greutate între 10 si 50 kg, serviciile având ca obiect colete postale cu limite de greutate între 10 si 50 kg expediate de pe teritoriul României catre o adresa aflata în afara teritoriului acesteia, serviciile având ca obiect colete postale cu limite de greutate între 20 si 50 kg expediate din afara teritoriului României catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia, precum si serviciul de schimb de documente.

 

În functie de evolutia si dinamica serviciilor, ANCOM va putea revizui lista serviciilor neincluse în sfera serviciului universal.

 

O a doua noutate este reglementarea contractului de furnizare a serviciilor postale. Practic, se urmeaza cadrul general de prestare a serviciilor, consacrat în dreptul comercial: furnizorul îsi stabileste conditii generale privind furnizarea serviciilor postale, parte a ofertei sale comerciale, iar daca expeditorul introduce în reteaua postala o trimitere cu respectarea acestora, se considera ca s-a încheiat un contract între cele doua parti, având ca obiect preluarea de catre furnizor a trimiterii postale si predarea acesteia în aceeasi stare la adresa destinatarului, într-un anumit termen si în schimbul unui tarif.

 

Astfel, Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 reglementeaza în detaliu toate etapele încheierii si executarii acestui contract: conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale, în special conditiile de acceptare a trimiterilor postale; preluarea trimiterii postale de catre furnizor; predarea trimiterii postale catre destinatar; pastrarea trimiterii postale; returnarea trimiterii postale; raspunderea partilor.

 

Decizia presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 reglementeaza si alte obligatii impuse în sarcina furnizorilor de servicii postale, referitoare la: marcarea trimiterilor postale si a elementelor retelei postale; informarea utilizatorilor; protectia secretului corespondentei, a datelor cu caracter personal, asigurarea confidentialitatii informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la viata privata; disponibilitatea serviciului; calitatea serviciilor; gestionarea reclamatiilor; tariful de monitorizare; informarea ANCOM.

 

O consecinta importanta a adoptarii Deciziei presedintelui ANRCTI nr.2.858/2007 a fost obligarea tuturor persoanelor care aveau calitatea de furnizor la data de 7 septembrie 2007  de a transmite o noua notificare, pâna la data de 31 decembrie 2007, pentru ca serviciilor pe care le presteaza sa le poata fi aplicata noua clasificare.

Toate drepturile rezervate ANCOM 2025