Raportări în sensul Legii nr. 361 din 2022 privind protecţia avertizorilor în interes public
Informații generale
ANCOM operaționalizează, prin intermediul compartimentului Consilieri de specialitate din cadrul Secretariatului General, canalul de raportare pentru persoanele fizice care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii, obținute în context profesional (persoane denumite generic avertizori în interes public).
Astfel, persoanele care aleg să se adreseze pe canalul pus la dispoziție de către ANCOM pentru a raporta încălcări ale Legii nr. 361/2022, cu completările și modificările ulterioare, o pot face prin următoarele mijloace puse la dispoziție de Autoritate:
- adresa de e-mail integritate@ancom.ro
- Acest canal reprezintă cea mai securizată modalitate pentru primirea raportărilor privind încălcări ale legii și este gestionat doar de către personalul desemnat, în conformitate cu prevederile legale privind protecția avertizorilor în interes public.
- prin poștă, pe adresa: Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, str. Delea Nouă, nr. 2, Sector 3, Cod 030925, București, în atenția compartimentului Consilieri de specialitate.
- Condiție obligatorie: pentru a asigura confidențialitatea conform prevederilor legale, plicul va fi sigilat și marcat „CONFIDENȚIAL”, cu mențiunea: „Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public”.
- Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic, ci în cuprinsul raportării.
- Telefon: 0372 845 479, disponibil de luni până vineri, în intervalul orar 09:00 – 12.00.
Pentru toate mijloace de raportare, se va folosi formularul de raportare disponibil aici.

Cadrul legal

Informații specifice
Raportarea trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
-
Numele și prenumele persoanei care face raportarea;
-
Datele de contact ale avertizorului în interes public;
-
Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
-
Numele și prenumele persoanei vizate, dacă este cunoscută;
-
Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul ANCOM;
-
Indicarea altor persoane care au cunoștință despre eveniment;
-
Probele în susținerea raportării;
-
Orice documente sau alte dovezi disponibile pentru a susține informațiile furnizate (de ex., documente scrise, cum ar fi note / rapoarte / facturi / alte documente financiare / etc.);
-
orice alte informații, de natură să faciliteze identificarea faptei raportate;
-
Data și semnătura.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.
În situația în care raportarea vizează încălcări ale legii care exced competențelor ANCOM, aceasta va fi redirecționată pentru soluționare unei autorități competente.
Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:
a) să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor legale și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
b) să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
c) să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
În cazul în care sunt necesare informații suplimentare privind situația sesizată, persoana desemnată din cadrul ANCOM va solicita aceste informații prin intermediul aceluiași canal de comunicare (dacă în cuprinsul raportării nu a fost indicat un alt canal de comunicare).
Măsuri dispuse pentru protejarea împotriva represaliilor a persoanelor prevăzute la art. 2 și art. 20 alin. (3) din Legea nr. 361/2022:
- Avertizorul în interes public care efectuează o raportare sau divulgare publică a unor informații privind încălcări ale legii nu încalcă dispozițiile legale sau clauzele contractuale privind divulgarea de informații și nu răspunde pentru raportarea sau divulgarea publică a unor astfel de informații, cu condiția să fi efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile legii și să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii;
- Avertizorul în interes public care dobândește sau accesează date și informații de care are cunoștință în virtutea atribuțiilor de serviciu sau a raporturilor de muncă nu răspunde dacă accesarea sau dobândirea are ca scop raportarea sau dezvăluirea publică a unei încălcări a legii, iar raportarea sau divulgarea publică s-a efectuat în condițiile legii;
- Răspunderea avertizorilor în interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legătură cu raportarea sau divulgarea publică sau care nu sunt necesare pentru dezvăluirea unei încălcări a legii este supusă dispozițiilor de drept comun;
- Nu se poate angaja răspunderea ca urmare a raportărilor sau a divulgărilor publice efectuate în condițiile legii, în cadrul procedurilor judiciare care vizează încălcări precum încălcarea dreptului la imagine, a dreptului de autor, a secretului profesional, a normelor de protecție a datelor, divulgarea secretelor comerciale sau acțiunile în despăgubire. Totodată, acestea au dreptul să invoce respectiva raportare sau divulgare publică pentru a urmări închiderea cauzei, cu condiția să fi avut motive întemeiate să considere că raportarea sau divulgarea publică a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii;
- În cazul în care o persoană raportează sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii și aceste informații includ secrete comerciale, o astfel de raportare sau divulgare publică este considerată legală în condițiile art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2019;
- Persoanele care au efectuat o raportare sau divulgare publică în condițiile legii au dreptul la repararea integrală a prejudiciului suferit ca urmare a raportării sau divulgării publice.
Art. 22 din Legea nr. 361/2022 stipulează că este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii.
Totodată, cadrul legal menționat anterior prevede că, la cererea avertizorului în interes public cercetat disciplinar, în termen de maximum un an de la data raportării, baroul din circumscripţia locului de desfăşurare a activităţii avertizorului în interes public să asigure asistenţa judiciară gratuită pe parcursul procedurii disciplinare.
Avertizorul în interes public poate contesta măsurile prevăzute la art. 22 din Legea nr. 361/2022 printr-o cerere adresată instanței competente, în funcție de natura litigiului, în a cărei circumscripție teritorială acesta își are domiciliul.
În litigiile indicate, sarcina de a dovedi că măsura contestată este justificată de alte motive decât cele care au legătură cu raportarea sau divulgarea publică revine, după caz, fie angajatorului, fie entității cu privire la care se face contestarea privind represaliile.
Instanța poate dispune, pe calea ordonanței președințiale, chiar dacă nu există judecată asupra fondului, suspendarea măsurilor prevăzute la art. 22 din actul normative menționat.
La cererea avertizorului în interes public care dorește să conteste măsurile prevăzute la art. 22, baroul din circumscripția locului de desfășurare a activității avertizorului în interes public asigură asistența judiciară gratuită.
Dacă instanța constată că măsura a fost dispusă ca represalii în considerarea raportării sau a divulgării publice, aceasta poate dispune, după caz, desființarea măsurii, repunerea părților în situația anterioară, repararea prejudiciului, încetarea măsurii și interzicerea ei pe viitor, precum și orice alte măsuri pentru încetarea formelor de represalii.
Odată cu luarea oricăreia dintre măsurile prevăzute la alin. (5) din Legea nr. 316/2022, instanța va dispune, în toate cazurile, și obligarea autorității, instituției publice sau persoanei juridice de drept public sau persoanei juridice de drept privat la publicarea într-un cotidian local sau național, pe cheltuiala sa, a unui extras din hotărârea prin care a fost constatată dispunerea în mod nelegal a uneia dintre măsurile prevăzute la art. 22. Extrasul se publică și pe pagina de internet existentă a autorității, instituției publice, persoanei juridice de drept public sau persoanei juridice de drept privat, precum și pe pagina de internet a Agenției, cu respectarea legislației privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.
Dacă instanța constată că împotriva aceluiași avertizor în interes public au fost dispuse, de cel puțin două ori, represalii în considerarea aceleiași raportări sau divulgări publice, aceasta poate dispune, după caz, oricare dintre măsurile prevăzute la alin. (5), precum și aplicarea unei amenzi civile în cuantum de până la 40.000 de lei.
În situația în care raportarea este transmisă anonim sau nu conține suficiente informații care să permită analizarea și soluționarea acesteia și nu s-a dat curs solicitării de completare a acesteia în termen de 15 zile, aceasta se clasează.
Raportarea se clasează și în situația în care, în urma analizei preliminare efectuate, se constată că aceasta nu se încadrează în domeniul de aplicabilitate a prevederilor legale privind protecția avertizorilor în interes public sau în situația în care se constată faptul că persoana care a efectuat raportarea nu are calitatea de avertizor în interes public.
1. Ce informații trebuie să cuprindă raportarea?
2. Măsuri de protecție ale avertizorului în interes public
3.Măsuri dispuse pentru protejarea împotriva represaliilor
4.Contestarea măsurilor luate ca represalii
5.Model de declarație cuprinzând condițiile în care avertizorul în interes public este protejat de răspunderea pentru încălcarea confidențialității
6. Clasarea raportărilor

ATENȚIE!
Raportarea de informații privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.



top