Contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice se vor modifica
23.02.2012
Conform noului cadru legal din domeniul telecom, începând cu 25 februarie 2012, în scopul protecţiei consumatorilor, contractele încheiate de aceştia cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice vor conţine mai multe clauze minime obligatorii. De asemenea, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.
Durata maximă iniţială a contractelor încheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depăşi 24 de luni. Furnizorii au obligaţia de a le oferi consumatorilor şi posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durată contractuală de cel mult 12 luni, astfel încât aceştia să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor. Totodată, în cazul în care utilizatorii finali persoane juridice doresc să beneficieze de servicii de comunicaţii electronice în condiţiile oferite consumatorilor, furnizorii au obligaţia să dea curs solicitărilor acestora.
ÃŽn ceea ce priveÅŸte clauzele contractuale, potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaÅ£ia de a include în contracte, printre altele,restricÅ£iile pe care le impun în ceea ce priveÅŸte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariÅ£iei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum ÅŸi informaÅ£ii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reÅ£elei. Aceste informaÅ£ii vor permite abonaÅ£ilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricÅ£iona accesul către anumite site-uri sau aplicaÅ£ii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reÅ£eaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului. ÃŽn cazul incidentelor sau ameninţărilor de securitate, furnizorii trebuie să prevadă în contract tipul de acÅ£iune pe care ar putea să o întreprindă ÅŸi impactul acesteia asupra continuităţii furnizării reÅ£elelor ÅŸi serviciilor la un nivel normal (de exemplu: limitare, restricÅ£ionare sau întrerupere a serviciului), precum ÅŸi condiÅ£iile în care se vor produce aceste restricÅ£ionări.Â
În afara acestor noi clauze, contractele trebuie să conţină, ca şi până acum, datele de identificare a furnizorului, serviciile oferite, calitatea asigurată, tarifele şi modul de aplicare a acestora, modalitatea de obţinere a informaţiilor la zi privind tarifele, termenul de conectare iniţială, tipurile de servicii de asistenţă tehnică oferite, durata contractului, condiţiile de reînnoire şi încetare a contractului, informaţii privind suspendarea serviciului, despăgubirile în cazul nerespectării clauzelor contractuale şi procedura de soluţionare a litigiilor. Mai multe informaţii despre ce trebuie să conţină contractele încheiate cu utilizatorii finali sunt publicate pe pagina de internet a ANCOM, aici.
ÃŽn plus, potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conÅ£ină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea ÅŸi variaÅ£ia întârzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum ÅŸi termenele de remediere a deranjamentelor ÅŸi de soluÅ£ionare a reclamaÅ£iilor utilizatorilor, exprimate în ore. Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmând să aibă loc la data de 25 aprilie 2012. Mai multe informaÅ£ii cu privire la parametrii de calitate aferenÅ£i serviciului de acces la internet, aici.Â
Aceste modificări se aplică atât contractelor încheiate începând cu 25 februarie 2012, cât şi contractelor aflate în derulare, furnizorii având obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru. Având în vedere că aceste modificări sunt impuse de prevederile legale, iar nu o manifestare de voinţă a furnizorilor în sensul modificării unilaterale a clauzelor contractuale, utilizatorii aflaţi în perioada minimă contractuală nu vor putea invoca aceste modificări pentru a solicita rezilierea contractului fără plata penalităţilor agreate.
Prin noul cadru legislativ, ANCOM a preluat atribuÅ£iile de monitorizare ÅŸi control ÅŸi asupra contractelor încheiate la distanţă între furnizorii de servicii de comunicaÅ£ii electronice ÅŸi utilizatori. Contractele la distanţă sunt acele contracte încheiate exclusiv printr-unul sau mai multe mijloace de comunicaÅ£ie la distanţă care nu necesită prezenÅ£a fizică simultană a celor două părÅ£i (de regulă, telefon sau e-mail). Mai multe informaÅ£ii privind încheierea sau denunÅ£area contractelor la distanţă pot fi accesate aici.Â
De asemenea, ANCOM va putea lua măsuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul şi posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilităţi de a beneficia de servicii de comunicaţii electronice adaptate nevoilor lor şi în condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali. Pentru a identifica aceste măsuri, ANCOM a comandat un studiu de piaţă care să arate care este gradul de utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice în rândul persoanelor cu dizabilităţi, principalale dificultăţi cu care se confruntă acestea în achiziţionarea şi utilizarea serviciilor, precum şi propunerile lor cu privire la îmbunătăţirea situaţiei de fapt, pe baza experienţei proprii.
ANCOM poate sancţiona furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pentru neincluderea în contracte a acestor clauze minime obligatorii şi poate soluţiona litigiile nerezolvate pe cale amiabilă dintre utilizatori şi furnizori pentru nerespectarea acestor clauze. Pentru soluţionarea acestor litigii, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
Noile prevederi sunt cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, act normativ care stabileşte cadrul aplicabil la nivel naţional în domeniul comunicaţiilor electronice. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial al României în data de 27 decembrie 2011.
