Comunicate de presă

ANCOM pregăteşte desemnarea furnizorilor de serviciu universal în sectorul serviciilor poştale conform noilor dispoziţii legale în domeniu

11.06.2013
 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat astăzi spre consultare publică un proiect de decizie privind condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale. Conform proiectului, Autoritatea va desemna, din oficiu sau la cerere, pe o perioadă de maxim 10 ani, unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal, pentru întreg teritoriul sau pentru diferite zone ale ţării.
Proiectul de decizie propus de ANCOM transpune prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale care au adus o serie de modificări faţă de cadrul legislativ anterior. Astfel, la nivelul legislaţiei primare, aspecte precum desemnarea furnizorilor de serviciu universal, sfera serviciilor poştale ce fac obiectul serviciului universal, drepturile şi obligaţiile furnizorilor de serviciu universal au fost modificate în acord cu prevederile comunitare în domeniu, fiind necesar a fi transpuse şi în legislaţia secundară.
Prin urmare, a fost modificată sfera serviciului universal prin eliminarea serviciilor de publicitate prin poştă, în timp ce serviciul de furnizare a cecogramelor a fost inclus în această categorie.
Conform proiectului de decizie propus, orice furnizor de servicii poştale autorizat să furnizeze serviciile incluse în sfera serviciului universal poate fi desemnat furnizor de serviciu universal, la cerere sau din oficiu, de către ANCOM. În acord cu noile dispoziţii legale, proiectul de decizie prevede faptul că un furnizor de serviciu universal se desemnează pentru o perioadă suficientă pentru a asigura viabilitatea economică a serviciilor furnizate, dar nu mai mult de 10 ani. ANCOM va putea desemna unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal pentru a furniza pe întreg teritoriul naţional sau doar pentru o parte a acestuia unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal, fiind asigurată totuşi acoperirea întregului teritoriu.
Costul net al furnizării serviciului universal reprezintă pierderile înregistrate de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin ca furnizor de serviciu universal. Compensarea costului net se va realiza doar la cererea furnizorului de serviciu universal şi va fi finanţată prin intermediul unui fond de serviciu universal administrat de ANCOM, cuantumul ce va fi compensat neputând depăşi valoarea ofertată de furnizorul de serviciu universal prin intermediul propunerii financiare. 
În prezent, dreptul de acces la serviciul universal este asigurat pe întreg teritoriul României de către Compania Naţională Poşta Română (CNPR), care deţine calitatea de furnizor de serviciu universal până la data de 31 decembrie 2013.
Serviciul universal reprezintă mijlocul prin care este asigurat dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
Proiectul de decizie privind condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale poate fi consultat aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 10.07.2013, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.