Comunicate de presă

Continua migrarea de la cartelele preplatite la abonamente, în cazul utilizatorilor de telefonie mobila

28.11.2017
 
 
 
În prima jumatate a anului 2017 s-a menținut tendința de creștere a numarului de abonamente la serviciile de telefonie mobila în detrimentul cartelelor preplatite active. O evoluție similara s-a observat înca din anul 2016 și poate fi explicata prin diversificarea pachetelor și a facilitaților oferite de furnizori la încheierea unui contract pentru abonament, care de multe ori includ echipamente de noua generație, la prețuri preferențiale. Utilizatorii de telefonie mobila din România au vorbit în medie în fiecare luna a perioadei analizate 4 ore și 14 minute. Infografic aici.
 
Evoluția telefoniei mobile
La jumatatea anului 2017, în România se întregistrau 22,2 milioane de cartele active de servicii de telefonie mobila (în scadere cu -1,5% fața de aceeași perioada a anului 2016), dintre care 11,8 milioane (+7%) erau utilizatori pe baza de abonament și 10,4 milioane (-10%) utilizatori pe baza de cartele preplatite active. La fel ca și anul trecut, creșterea numarului total de abonamente este rezultatul utilizarii în numar din ce în ce mai mare a acestui serviciu și de catre utilizatorii persoane fizice, ajungând-se astfel la 9 milioane cartele SIM pe baza de abonament utilizate de persoanele fizice.  
Ușoara scadere a numarului total de cartele SIM active s-a reflectat și în evoluția traficului total de voce (exclusiv roaming internațional) efectuat de aceștia pe parcursul semestrului I 2017, acesta înregistrând o scadere de -4% fața de aceeasi perioada a anului 2016, pâna la 34,3 miliarde minute. În functie de categoriile de trafic, doar traficul catre alte rețele mobile a înregistrat o creștere, de aproape 12%, pâna la 11 miliarde minute, celelalte categorii de trafic înregistrând scaderi în prima jumatate a acestui an: traficul în rețelele proprii de telefonie mobila cu -11%, pâna la 20 miliarde minute, traficul catre retele din afara României cu -6%, pâna la 1,9 miliarde minute, iar traficul catre rețelele fixe cu -1%, pâna la 1,1 miliarde minute.
Pe parcursul primului semestru al anului 2017 s-a accentuat scaderea numarului total de mesaje SMS, de -16% comparativ cu semestrul I 2016, ajungând la 8 miliarde de mesaje, cel mai probabil ca urmare a utilizarii tot mai intense a aplicațiilor de tipul mesagerie instant. În medie, un utilizator activ a vorbit într-o luna 4 ore și 14 minute și a transmis 59 de mesaje SMS.
 
Roaming internațional
Utilizarea serviciilor de roaming internațional s-a intensificat semnificativ în prima parte a anului 2017, în principal ca urmare a aplicarii prevederilor Regulamentului de roaming internațional. Astfel, traficul de apeluri efectuate aproape s-a dublat, de la 222 milioane minute în semestrul I 2016 pâna la 430 milioane minute în semestrul I 2017 (+94%), traficul de apeluri primite a crescut cu +81%, pâna la 839 milioane minute, numarul de mesaje SMS a înregistrat o crestere de +31%, pâna la 87 milioane mesaje, cea mai importanta crestere fiind înregistrata de consumul de servicii de date în roaming, de +191%, pâna la 1,1 PB.
 
Evoluția telefoniei fixe
Gradul de utilizare a telefoniei fixeacontinuat sa scada pe parcursul primului semestru al anului 2017, înregistrându-se scaderi atât la nivelul numarului de linii de acces (-5%, pâna la 4,1 milioane), cât și la nivelul traficului de voce. La data de 30 iunie 2017, rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodarii se situa la valoarea de 43%.
Traficul total de voce realizat prin intermediul rețelelor fixe s-a diminuat pâna la aproape 1,5 miliarde de minute în prima jumatate a anului 2017, în scadere anuala cu aproximativ 15%. Toate categoriile de trafic de voce au înregistrat scaderi: traficul catre rețele publice fixe a scazut cu 18% pâna la 0,9 miliarde de minute, traficul catre rețele publice mobile s-a diminuat cu 5% pâna la valoarea de 0,4 miliarde de minute, iar traficul catre rețele din afara României s-a redus cu 21%, pâna la 0,1 miliarde de minute.
Media lunara a traficului originat de la o linie fixa a continuat sa scada, ajungând la 1 ora, mai puțin cu 7 minute fața de valoarea medie din primul semestru al anului 2016, iar un apel a avut o durata medie de 3 minute și 2 secunde.
 
Raportul de date statistice

Raportul de date statistice privind piaÈ›a de comunicaÈ›ii electronice din România pentru prima jumatate a anului 2017 este realizat de ANCOM pe baza datelor statistice raportate semestrial de furnizorii care au obligatia de a transmite catre ANCOM valorile indicatorilor corespunzatori categoriilor de servicii conform Deciziei nr. 333/2013 si este disponibil aici.Â