Comunicate de presă

Ce trebuie sa știe utilizatorii care doresc īncetarea unui contract de telefonie

 06.12.2021

 

ANCOM: Īnainte de a solicita īncetarea unui contract īncheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfatuiți sa verifice condițiile din contract.

Īncetarea contractului la cererea utilizatorului

Atunci cānd doresc īncetarea contractului de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfatuiți sa verifice urmatoarele:

ü  daca a expirat perioada contractuala initiala, caz īn care nu sunt percepute penalitați pentru rezilierea contractului;

ü  ce penalitați se aplica daca solicita īncetarea contractului īnainte de expirarea perioadei inițiale;

ü  termenul si modalitatile īn care pot depune o cerere de īncetare a contractului, precum și termenul īn care este operata efectiv īncetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de catre utilizator).

Toate aceste informații trebuie sa se gaseasca īn contract.

Unii furnizori ofera posibilitatea ca solicitarea de īncetare a contractului sa fie adresata și telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur daca cererea este adresata īn scris și este transmisa prin posta, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusa la un punct de lucru/magazin al furnizorului, īn acest ultim caz utilizatorii fiind sfatuiți sa solicite un numar de īnregistrare.

Mai multe detalii despre contractele de telefonie īncheiate cu operatorii sunt disponibile pe InfoCentrul ANCOM, aici.

Trecerea de la abonament la cartela preplatita sau portarea

Atunci cānd utilizatorii solicita trecerea de la abonament la cartela preplatita, la același furnizor de telefonie, trebuie sa aiba īn vedere ca acest aspect ține de politica comerciala a fiecarui furnizor. Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor daca și īn ce condiții accepta astfel de solicitari din partea utilizatorilor, aceasta situație nefiind reglementata de legislația din domeniul comunicațiilor electronice.  

Daca furnizorul refuza o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesați īn mod special de serviciile acestuia, ci doar sa-și pastreze numarul de telefon și, totodata, sa beneficieze de servicii preplatite, aceștia au posibilitatea sa-și porteze numarul de telefon.

Īn acest caz utilizatorii trebuie sa aiba īn vedere ca cererea de portare reprezinta, īn același timp, o cerere de īncetare a contractului pe care aceștia īl au cu furnizorul din rețeaua caruia pleaca și nu vor fi scutiți de plata eventualelor taxe de reziliere anticipata.

Obligațiile furnizorilor

Īn plus fața de informațiile prevazute īn contractele īncheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din Romānia sunt obligați sa publice pe site-urile proprii:

ü  informații legate de īncetarea contractelor īncheiate cu utilizatorii, respectānd, astfel, Decizia ANCOM nr.158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali;

ü  informații privind demersurile pe care utilizatorii trebuie sa le faca pentru a obține īncetarea contractului;

ü  adresa de e-mail, adresa poștala și numarul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de īncetare a contractului;

ü  formulare/cereri-tip, daca se solicita completarea acestora, precum și informații legate de modalitațile prin care utilizatorii pot intra īn posesia lor, daca este cazul;

ü  informații legate de penalitațile care pot fi aplicate īn cazul īncetarii anticipate a contractului, daca astfel de penalitați sunt percepute.

Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015, toate informațiile destinate utilizatorilor trebuie sa se regaseasca pe site-urile furnizorilor īntr-un loc ușor accesibil, prezentate īntr-un mod vizibil și bine structurat.

Reclamații

ANCOM poate lua masuri daca furnizorul nu a prevazut īn contract sau pe pagina sa de internet informații legate de īncetarea contractelor. Sesizarile pot fi trimise aici.  

Atenție! Daca un furnizor refuza sa dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartela preplatita, īn rețeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece īn acest caz nu s-a produs o īncalcare a legislației din domeniul comunicațiilor electronice.

Daca īnsa prin contract este reglementata o astfel de situație și furnizorul nu respecta aceasta prevedere contractuala sau īn cazul īn care furnizorul nu da curs unei cereri de īncetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.