Comunicate de presă

Utilizatorii nu stiu cât platesc cu adevarat pentru serviciile de telefonie

05.11.2007

 

În vederea realizarii Documentului de pozitie privind Strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010, ANRCTI, împreuna cu consultantul sau, TASC Strategic Consulting, a realizat un studiu în rândul utilizatorilor finali care arata ca, în general, nivelul de informare al acestora este scazut. Utilizatorii raspund incorect la cele mai simple întrebari privind nivelul tarifelor si au o perceptie eronata cu privire la cât de ieftine sau cât de scumpe sunt serviciile unele fata de altele, ceea ce denota ca sunt în imposibilitatea de a face alegeri rationale între furnizorii si ofertele aflate la dispozitia lor pe piata.

 

De exemplu, în cazul telefoniei mobile, dintre cei 405 de utilizatori intervievati, 231 au afirmat ca stiu exact cât platesc. Dintre acestia, 179, adica 77.49% au indicat de fapt un pret incorect, mai mic decât suma platita în realitate.

 

În ceea ce priveste telefonia fixa, 31% dintre utilizatorii intervievati au declarat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care îl folosesc, în timp ce 53% au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.

 

Studiul în rândul utilizatorilor finali a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu vârsta peste 16 ani, din mediul rural si urban. Studiul a fost desfasurat în perioada 16 - 23 aprilie 2007, de catre Gallup Organization Romania.

 

Analiza-diagnostic, realizata de TASC Strategic Consulting, a relevat faptul ca utilizatorii de telefonie fixa se confrunta cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta. Spre exemplu, un operator de telefonie fixa comercializeaza apelurile de voce în România la nu mai putin de 8 preturi diferite, în functie de distanta, destinatie si interval orar.

 

Acelasi lucru se întâmpla si în cazul telefoniei mobile – un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continând între 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale; în cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce în nu mai putin de 26 planuri tarifare, majoritatii acestor planuri putându-le fi asociate combinatii de unu la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile; mai mult, unele dintre extraoptiuni sunt comercializate la preturi diferite în functie de valoarea abonamentului, altele sunt legate în combinatii în scara, în timp ce în cadrul fiecaruia din cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale.

 

Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite în retea / în afara retelei, catre retele mobile / catre retele fixe, în orele de vârf / în afara orelor de vârf, în functie de destinatie, catre numere favorite) îi aduce pe acestia în imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si îi îndeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum.

 

„Tinând cont de rezultatele acestor studii, ANRCTI îsi propune ca unul dintre obiectivele strategice de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea unui mediu în care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la îndemâna tuturor cetatenilor. Vom discuta acest obiectiv în cadrul conferintei internationale pe care o organizam în 13 noiembrie, si vom prezenta acolo si celelalte disfunctii ale pietei de comunicatii pe care vom încerca sa le remediem în urmatorii trei ani”, a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.

 

ANRCTI considera ca îmbunatatirea gradului de informare a utilizatorilor si diminuarea complexitatii tarifelor la vânzarea cu amanuntul contribuie la cresterea puterii de negociere a consumatorilor, care vor putea astfel sa îsi apere mai bine interesele. De asemenea, o mai mare transparenta în ceea ce priveste nivelurile comparative ale tarifelor, în functie de tipul ofertei sau în functie de profilul traficului, este de natura sa ajute cetatenii în realizarea alegerilor de consum pe criterii rationale.

 

Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010 va fi supus consultarii publice pe site-ul ANRCTI si va fi dezbatut împreuna cu reprezentantii industriei în data de 13 noiembrie 2007 în cadrul Conferintei anuale internationale a ANRCTI “Reforma reglementarii comunicatiilor: în cautarea strategiei câstigatoare”.