Comunicate de presă

Reglementari revizuite agreate cu industria telecom

 

30.10.2009

 

“Am agreat astazi cu industria de comunicatii aplicarea unui set de reglementari reizuite pe segmentul telefoniei fixe si noul regim de autorizare generala al furnizorilor de servicii postale. Modificarea actelor normative vine ca urmare a evolutiei situatiei concurentiale pe piata de telefonie fixa si a modificarii semnificative a structurii pietei, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, în cadrul unei sedinte a Consiliului Consultativ.

Dupa mai mult de 5 ani de la prima evaluare a concurentei pe pietele cu amanuntul corespunzatoare serviciilor de acces si apeluri furnizate la puncte fixe si pe pietele de gros corespunzatoare serviciilor de originare la puncte fixe si tranzit al apelurilor prin retele publice de telefonie când Romtelecom a fost desemnat ca furnizor cu putere semnificativa si i s-au impus o serie de obligatii, ANCOM a reanalizat situatia concurentiala si a reevaluat masurile de reglementare în vigoare.

“Desi situatia concurentiala pe piata serviciilor de telefonie fixa a evoluat mult în perioada 2004-2008, ANCOM a constatat ca Romtelecom ramâne un furnizor cu putere semnificativa pe ambele piete de gros analizate, precum si pe piata cu amanuntul a serviciilor de acces. Este însa necesar ca anumite obligatii impuse Romtelecom sa fie retrase pentru ca unele lucruri pot fi reglate acum de concurenta existenta pe piata,” a mai declarat Catalin Marinescu.

Astfel, pe piata cu amanuntul a serviciilor de acces, Autoritatea considera ca este necesara mentinerea în sarcina Romtelecom exclusiv a obligatiilor de selectare si preselectare a operatorului (obligatia de a oferi abonatilor sai posibilitatea de a utiliza, pentru apeluri, serviciile oricarui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului, cu care este interconectat) si interzicerea conditionarii achizitionarii unui serviciu de achizitionarea altui serviciu (obligatia de a nu conditiona furnizarea serviciilor de acces la puncte fixe de acceptarea de catre utilizatorii finali a unor prestatii suplimentare, fara legatura cu serviciul solicitat, cum ar fi, de exemplu, minutele incluse).

În ceea ce priveste pietele serviciilor de apeluri, ANCOM a decis retragerea tuturor obligatiilor impuse anterior în sarcina Romtelecom, ca urmare a presiunilor concurentiale atât directe, cât si indirecte (de la nivelul altor piete), exercitate îndeosebi din partea operatorilor de retele de cablu si a operatorilor de retele mobile de telefonie, care au avut ca efect scaderea semnificativa a cotelor de piata ale furnizorului fost monopolist, în unele situatii chiar si sub 50%.

În ceea ce priveste pietele de gros de originare a apelurilor la puncte fixe si tranzit al apelurilor prin retele publice de telefonie, analizele de piata realizate arata ca Romtelecom are în continuare putere semnificativa, principalele criterii care au stat la baza acestei concluzii fiind cota de piata de peste 50% înregistrata pe ambele piete, existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata si la schimbarea furnizorului si lipsa concurentilor potentiali.

În consecinta, ANCOM a decis sa mentina toate obligatiile impuse anterior în sarcina furnizorului cu putere semnificativa - obligatia de a permite accesul si utilizarea unor elemente specifice ale retelei si a infrastructurii asociate în vederea furnizarii serviciului de originare la puncte fixe a apelurilor si a serviciului de interconectare în vederea tranzitului comutat, obligatia de transparenta, obligatia de nediscriminare si obligatia de control al tarifelor, inclusiv de fundamentare a tarifelor în functie de costuri.

ANCOM va notifica în cel mai scurt timp Comisia Europeana si autoritatile nationale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la setul de masuri propuse, acestea putând sa transmita catre ANCOM comentarii si observatii în termen de o luna de la data notificarii.

Totodata, în cadrul sedintei Consiliului Consultativ, ANCOM a dezbatut cu industria modificarea si completarea regimului de autorizare a furnizorilor de servicii postale. Astfel, prin decizia adoptata astazi, ANCOM a clarificat regimul de autorizare generala, reglementând si situatia persoanelor straine care doresc sa furnizeze servicii postale în România, având în vedere si situatia solicitantilor care au sediul principal al comertului în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European în contextul libertatii de a presta servicii si a dreptului de stabilire prevazute de Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.

Totodata, s-au adus modificari cu privire la documentele ce trebuie transmise de persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si  întreprinderile familiale si au fost reglementate si doua noi cazuri de încetare a dreptului de a furniza servicii postale, respectiv intrarea în faliment a furnizorului si dizolvarea ori încetarea în orice alt mod a existentei acestuia. Decizia detalieaza si procedura suspendarii dreptului de a furniza toate sau anumite categorii de servicii postale ca sanctiune, stabilindu-se faptul ca aceasta va putea fi dispusa, prin decizie a presedintelui ANCOM, pentru un termen de cel mult 6 luni.

Modificarea acestei decizii a fost necesara si pentru a clarifica anumite prevederi legate de prestarea serviciilor de colectare, respectiv, de livrare a trimiterilor postale, aceste servicii putând fi efectuate si de catre terti, în numele si pe seama furnizorului de servicii postale, în baza unui contract încheiat în forma scrisa cu acesta.

Decizia va fi trimisa spre publicare în Monitorul Oficial si va intra în vigoare la trei zile de la publicare.