Comunicate de presă

3 ani de la instalarea primului telecentru

26.03.2008

 

Primele cinci telecentre instalate în cadrul programului national pentru serviciu universal desfasurat în comunitatile cu acces limitat la serviciile de telefonie si internet au împlinit trei ani de functionare, urmând a fi preluate pentru administrare de catre autoritatile locale. Satul Raciu, din judetul Dâmbovita a fost cel dintâi care si-a sarbatorit aniversarea, miercuri, 26 martie 2008, în prezenta lui Dan Georgescu, presedintele ANRCTI si a lui Dorin Odiatiu, Head of Wholesale, International and Regulatory Affairs, Orange România, compania care a instalat acest telecentru.

„ANRCTI a organizat prima licitatie pentru instalarea de telecentre în anul 2004, Raciu numarându-se printre primele cinci localitati în care a fost instalat câte un telecentru. Patru ani si sapte licitatii mai târziu, ne aflam aici pentru a aniversa o poveste de succes, caci scopul ANRCTI a fost atins: cetatenii din aceasta localitate au acces la servicii de comunicatii, iar autoritatile locale au ales sa pastreze telecentrul functional, ca punct de sprijin pentru dezvoltarea comunitatii locale. Speram ca Raciu sa constituie un exemplu pentru restul de 600 de telecentre ce vor fi instalate în partile izolate ale României pâna la sfârsitul anului 2008.”, a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.  

“Suntem încântati ca telecentrul din Raciu a oferit noi oportunitati de dezvoltare acestei comunitati, ca localnicii au comunicat mai usor cu cei dragi, iar copiii au avut posibilitatea sa se documenteze mai bine pentru activitatile scolare accesând internetul. Orange a fost primul operator care s-a implicat în proiectul ANRCTI, întrucât am considerat ca avem o responsabilitate în a oferi cât mai multor români acces la tehnologii moderne de comunicare. În urma ultimei licitatii organizate pentru acest proiect, speram sa depasim cifra de 100 de localitati câstigate. Pâna în prezent Orange a instalat telecentre în 47 de localitati pe tot teritoriul României”, a declarat Dorin Odiatiu, Head of Wholesale, International and Regulatory Affairs, Orange România.

Primele cinci comunitati în care au fost instalate telecentre sunt Raciu si Colacu din judetul Dâmbovita, Bârla din judetul Arges, Breaza din Bistrita Nasaud si Poiana Marului din Suceava, furnizorul de serviciu universal pentru toate cele cinci fiind Orange România. Pâna în momentul de fata, trei din cele cinci comunitati si-au exprimat dorinta de a pastra telecentrul.

Conform contractelor tripartite semnate de catre ANRCTI, furnizorul de serviciu universal si administratia locala înainte de instalarea unui telecentru, telecentrul functioneaza pe o perioada de cel putin 3 ani, perioada de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, dupa care echipamentele puse la dispozitie de catre furnizorul de serviciu universal intra în proprietatea primariei, care poate decide sa continue sau nu administrarea telecentrului în colaborare cu furnizorul de retele si servicii de comunicatii electronice.

Telecentrele contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea comunitatii locale, prin stimularea investitiilor, a activitatii micilor întreprinzatori, intensificarea contactului dintre IMM-urile locale si comunitatea de afaceri nationala si internationala sau prin construirea de parteneriate, impulsionarea turismului sau dezvoltarea comertului. Totodata, cetatenii au acces la servicii de comunicatii precum apelarea serviciului pentru situatii de urgenta (112), mentinerea legaturii cu familia si prietenii plecati din localitate, accesul la informatii online pentru completarea educatiei scolare, îmbunatatirea accesului la piata fortei de munca, stimularea participarii la viata culturala si sociala din România si din lume.

Cel mai frecvent, serviciile oferite în telecentre sunt utilizate de copii. Balanta între utilizatorii de sex masculin si cei de sex feminin este destul de echilibrata, acestia bucurându-se în egala masura de facilitatile internetului si telefoniei. Din punct de vedere al nivelului de educatie, marea majoritate a utilizatorilor sunt elevi si studenti. Telecentrul aduce beneficii utilizatorilor de toate vârstele, indiferent de pregatire sau de statut social, însa majoritatea utilizatorilor sunt persoane tinere, de pâna în 30 de ani, cu studii medii si în curs de absolvire a studiilor medii.

Majoritatea utilizatorilor devin clienti fideli ai telecentrelor, cei mai multi venind la telecentru de cel putin doua sau trei ori pe saptamâna (58%). 6% dintre utilizatori vin chiar de patru ori pe saptamâna sau mai des. De îndata ce telecentrele devin cunoscute în localitate, ele îsi construiesc grupuri de utilizatori fideli si se consacra drept “centru de comunicare al comunitatii”.

ANRCTI va continua acest program si va promova beneficiile pe care telecentrele le ofera membrilor comunitatilor rurale, urmarind familiarizarea unui numar cât mai mare de persoane cu noile mijloace de comunicatii si cu accesul liber si imediat la informatie.

Pâna în prezent, în cadrul programului national pentru serviciu universal, au fost instalate 320 de telecentre. În urma celor 7 licitatii organizate pentru instalarea de telecentre, se va depasi cel mai probabil numarul de 600 de localitati unde s-au instalat si se vor instala telecentre, ajungându-se la 633 de sate care vor beneficia de servicii de telefonie si internet prin programul national pentru implementarea Serviciului Universal. Ultima dintre cele sapte licitatii a fost organizata pentru un numar total de 172 de localitati, urmând ca furnizorii de serviciu universal pentru aceste localitati sa fie desemnati la începutul lunii aprilie 2008.