Comunicate de presă

ANCOM reduce tarifele pentru serviciile de acces la bucla locala, deschide spre alocare noi categorii de resurse de numerotatie si modifica procedura de solutionare a litigiilor

22.06.2010

ANCOM si reprezentantii industriei de comunicatii au agreat astazi revizuirea masurilor de reglementare pe piata furnizarii serviciilor de acces la elemente de infrastructura, a procedurii de solutionare a litigiilor ce intra în competenta autoritatii si au convenit asupra conditiilor de alocare si utilizare a unor noi categorii de resurse de numerotatie.  

ANCOM a propus aplicarea tarifului de 6,02 euro/luna pentru accesul total la bucla locala, fata de tariful în vigoare de 8,37 euro/luna si a tarifului de 3,17 euro/luna pentru acces partajat, fata de tariful în vigoare de 4,2 euro/luna, începând cu data de întâi a lunii urmatoare dupa intrarea în vigoare a deciziei. Începând cu data de 1 ianuarie 2011, tariful pentru acces partajat la bucla locala va scadea la 2,14 euro/luna, iar de la 1 iulie 2011, la 1,11 euro/luna. Tarifele supuse consultarii au fost modificate dupa ce ANCOM a reanalizat si a modificat, acolo unde a fost cazul, datele de intrare din modelul care a stat la baza calcularii tarifelor de acces la bucla locala în urma solicitarii transmise catre S.C. Romtelecom S.A. de a furniza un nou set de informatii cu privire la costurile lucrarilor de infrastructura de canalizatie si ale echipamentelor.

“Tariful pentru acces total la bucla locala agreat astazi este unul dintre cele mai competitive la nivelul Uniunii Europene, acesta situându-se pe locul trei dupa cele din Polonia si Estonia si sub media europeana de 8,55 euro. Ne asteptam ca operatorii sa se foloseasca de aceasta reglementare pentru a lansa servicii de internet de banda larga la tarife avantajoase pentru utilizatori”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, cu aceasta ocazie.

În acelasi timp, ANCOM a decis mentinerea obligatiilor Romtelecom privind furnizarea accesului la propria retea, având în vedere cota de piata de 69% detinuta de operator pe piata relevanta a serviciilor de acces la elemente de infrastructura (inclusiv acces neconditionat la bucla locala), reteaua greu de duplicat pe care acesta o opereaza si imposibilitatea furnizorilor alternativi de a avea acces la solutii alternative viabile la nivel national (retele alternative de acces).

De asemenea, ANCOM a decis ca introducerea unor reglementari ex ante suplimentare privind serviciile de gros de acces în banda larga nu este o masura necesara sau justificata date fiind nivelul ridicat al concurentei bazate pe infrastructuri (prin intermediul retelelor proprii de acces) de la nivelul pietei cu amanuntul, disponibilitatea accesului neconditionat la bucla locala, precum si impactul pozitiv asteptat în urma introducerii tarifelor orientate pe costuri pentru accesul la bucla locala.

ANCOM urmeaza sa notifice Comisiei Europene si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de masuri propuse. Comisia Europeana si celelalte autoritati de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii si observatii în termen de o luna de la data notificarii.

În ceea ce priveste proiectul de decizie privind stabilirea procedurii de solutionare a litigiilor, ANCOM a propus o serie de masuri menite sa raspunda nevoilor concrete ale partilor, ce s-au ivit pe parcursul procedurii de solutionare a litigiilor, si în acelasi timp sa asigure încadrarea în termenul legal de maxim 4 luni pentru solutionarea acestora. În acest sens, ANCOM a introdus termene certe pentru anumite acte procedurale, a redus unele termene procedurale, a reglementat expres unele institutii procedurale prevazute de Codul de procedura civila (precum amânarea, suspendarea sau perimarea litigiului) si a clarificat regimul informatiilor confidentiale, precum si pe cel al comunicarii actelor de procedura.

Tot în cadrul sedintei Consiliului Consultativ au fost adoptate si doua decizii referitoare la resursele de numerotatie: o decizie privind alocarea si utilizarea numerelor nationale scurte de forma 19vx(y) pentru servicii de interes public la nivel national si o decizie prin care se modifica si se completeaza cadrul de reglementare existent, în vigoare din septembrie 2007. Prin cele doua documente se deschid spre alocare numerele nationale scurte de forma 19vx(y) pentru servicii de interes public la nivel national, precum si numerele geografice scurte de 7 cifre din domeniul 02 pentru furnizarea de servicii de interes general la nivel local.