Pozitia ANRC cu privire la stabilirea de catre autoritatile locale a unor taxe în sarcina furnizorilor de retele de comunicatii electronice
22.01.2003
În urma sesizarilor primite din partea Asociatiei de comunicatii prin cablu (ACC) cu privire la hotarârile adoptate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de Consiliul Local al Municipiului Bacau, prin care se impun furnizorilor de retele de comunicatii electronice anumite taxe locale pentru „ocuparea domeniului public si privat” si, respectiv, pentru „utilizarea temporara a locurilor publice”, Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii (ANRC) precizeaza urmatoarele:
Consiliile locale mentionate au stabilit anumite taxe locale pentru furnizorii de retele de comunicatii electronice, datorate în functie de numarul de abonati si de lungimea cablurilor amplasate. În temeiul prevederilor art.48 din Ordonanta Guvernului nr.36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata: „În exercitarea atributiilor ce le revin în administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, consiliile locale sau judetene, dupa caz, pot institui taxe zilnice cuprinse între 1.000 lei si 100.000 lei pentru utilizarea temporara a locurilor publice …”. Conform Normelor metodologice emise în aplicarea acestei ordonante, pentru stabilirea taxelor de mai sus trebuie avute în vedere anumite criterii, din care rezulta ca taxele pentru utilizarea temporara a locurilor publice se refera la parcarea vehiculelor, depozitarea de materiale, realizarea unor lucrari, desfacerea de produse comercializate în piete, târguri, oboare, accesul în parcuri, în gradini zoologice etc., asadar la activitati cu caracter temporar, si nu la folosirea acestor locuri pentru amplasarea retelelor de comunicatii electronice.
Pe de alta parte, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.591/2002, prevede ca dreptul de acces pe proprietati în vederea instalarii retelelor de comunicatii electronice, inclusiv pe domeniul public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, se poate exercita numai în urma încheierii unui contract cu titularul dreptului de proprietate sau de administrare.
Mai mult, pentru stabilirea pretului contractului în cazul imobilelor proprietate publica trebuie respectate anumite principii: pretul trebuie sa fie nediscriminatoriu între furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si sa acopere doar prejudiciile directe si certe cauzate prin efectuarea lucrarilor de instalare. Este astfel clar ca folosirea locurilor publice pentru instalarea retelelor de comunicatii electronice se poate face numai prin încheierea unui contract, prin negociere între cele doua parti, iar nu prin actul unilateral al autoritatilor administratiei publice locale.
ANRC, al carei obiectiv major este protectia drepturilor si intereselor utilizatorilor, precum si promovarea concurentei în sectorul comunicatiilor electronice, nu poate ramâne indiferenta fata de efectele negative create prin stabilirea de catre cele doua consilii locale a taxelor mentionate, care vor contribui la cresterea tarifelor percepute utilizatorilor.
Hotarârile prin care sunt stabilite aceste taxe sunt nelegale, orice persoana interesata având posibilitatea de a solicita anularea lor în fata instantelor de contencios administrativ.
Pozitia ANRC cu privire la stabilirea de catre autoritatile locale a unor taxe în sarcina furnizorilor de retele de comunicatii electronice
22.01.2003
În urma sesizarilor primite din partea Asociatiei de comunicatii prin cablu (ACC) cu privire la hotarârile adoptate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de Consiliul Local al Municipiului Bacau, prin care se impun furnizorilor de retele de comunicatii electronice anumite taxe locale pentru „ocuparea domeniului public si privat” si, respectiv, pentru „utilizarea temporara a locurilor publice”, Autoritatea Nationala de Reglementare în Comunicatii (ANRC) precizeaza urmatoarele:
Consiliile locale mentionate au stabilit anumite taxe locale pentru furnizorii de retele de comunicatii electronice, datorate în functie de numarul de abonati si de lungimea cablurilor amplasate. În temeiul prevederilor art.48 din Ordonanta Guvernului nr.36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata: „În exercitarea atributiilor ce le revin în administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, consiliile locale sau judetene, dupa caz, pot institui taxe zilnice cuprinse între 1.000 lei si 100.000 lei pentru utilizarea temporara a locurilor publice …”. Conform Normelor metodologice emise în aplicarea acestei ordonante, pentru stabilirea taxelor de mai sus trebuie avute în vedere anumite criterii, din care rezulta ca taxele pentru utilizarea temporara a locurilor publice se refera la parcarea vehiculelor, depozitarea de materiale, realizarea unor lucrari, desfacerea de produse comercializate în piete, târguri, oboare, accesul în parcuri, în gradini zoologice etc., asadar la activitati cu caracter temporar, si nu la folosirea acestor locuri pentru amplasarea retelelor de comunicatii electronice.
Pe de alta parte, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.591/2002, prevede ca dreptul de acces pe proprietati în vederea instalarii retelelor de comunicatii electronice, inclusiv pe domeniul public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, se poate exercita numai în urma încheierii unui contract cu titularul dreptului de proprietate sau de administrare.
Mai mult, pentru stabilirea pretului contractului în cazul imobilelor proprietate publica trebuie respectate anumite principii: pretul trebuie sa fie nediscriminatoriu între furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si sa acopere doar prejudiciile directe si certe cauzate prin efectuarea lucrarilor de instalare. Este astfel clar ca folosirea locurilor publice pentru instalarea retelelor de comunicatii electronice se poate face numai prin încheierea unui contract, prin negociere între cele doua parti, iar nu prin actul unilateral al autoritatilor administratiei publice locale.
ANRC, al carei obiectiv major este protectia drepturilor si intereselor utilizatorilor, precum si promovarea concurentei în sectorul comunicatiilor electronice, nu poate ramâne indiferenta fata de efectele negative create prin stabilirea de catre cele doua consilii locale a taxelor mentionate, care vor contribui la cresterea tarifelor percepute utilizatorilor.
Hotarârile prin care sunt stabilite aceste taxe sunt nelegale, orice persoana interesata având posibilitatea de a solicita anularea lor în fata instantelor de contencios administrativ.