Comunicate de presă

Noile masuri privind apelarea abuziva sau involuntara la 112 au fost agreate cu industria

18.11.2010

 

ANCOM si reprezentantii industriei de telecomunicatii au agreat astazi noile masuri pentru combaterea apelurilor abuzive si a celor involuntare la 112, precum si noile masuri de reglementare a pietelor de gros corespunzatoare serviciilor de linii închiriate – segmente terminale.

ANCOM a considerat ca este necesar sa fie definit si implementat un nou set de masuri de combatere a apelarii abuzive a serviciului de urgenta 112 întrucât masura provizorie de avertizare prin transmiterea unui numar de mesaje scurte, aplicata în perioada 20 martie – 20 iunie 2009, s-a dovedit a avea o eficacitate limitata, efectul ei tinzând sa scada în timp.

Astfel, abonatii care vor origina mai mult de 2 apeluri abuzive zilnic din retelele publice mobile de telefonie vor primi un mesaj în care vor fi avertizati cu privire la încalcarea legislatiei în vigoare. În cazul abonatilor care au apelat abuziv serviciul de urgenta de cel putin 6 ori în cursul aceleiasi zile, suplimentar fata de transmiterea mesajului scurt, apelurile vor fi redirectionate, timp de 5 zile, catre un serviciu automatizat IVR (Interactive Voice Response = Sistem de Raspuns Automat), înainte ca apelul sa fie transferat catre un operator 112.

Apelurile involuntare (apelurile „Liniste” si apelurile „Numar gresit”) vor fi redirectionate în mod automat, în cursul aceleiasi zile, exclusiv pe durata acelei zile calendaristice, catre un serviciu automatizat IVR prin intermediul caruia apelantul va fi informat printr-un mesaj preînregistrat ca a apelat serviciul de urgenta 112. În cazul în care apelantul doreste sa solicite serviciile de urgenta, acestuia i se va solicita sa apese tasta 5 de doua ori. În cazul în care, dupa o asteptare de 20 de secunde, apelantul nu efectueaza procedura solicitata, este deconectat. Aceste masuri vor fi implementare de administratorul SNUAU pâna la data de 1 mai 2011.

Furnizorii de retele publice mobile au obligatia de a pune la dispozitia administratorului SNUAU pâna la data de 1 februarie 2011 posibilitatea de a transmite catre abonatii care au efectuat apeluri abuzive catre serviciul de urgenta 112 mesajul scurt de atentionare, conditiile tehnice si economice urmând a fi stabilite de cele doua parti pâna la data de 15 ianuarie 2011. 

Pentru evaluarea noilor masuri impuse pentru descurajarea apelarii abuzive a numarului 112, ANCOM a stabilit o mai buna raportare a statisticilor privind numarul apelurilor reale, abuzive, involuntare sau false. Acestea vor fi transmise semestrial ANCOM de catre administratorul SNUAU.

Decizia va intra în vigoare în 3 zile de la momentul publicarii în Monitorul Oficial.

Tot în cadrul întâlnirii, ANCOM si reprezentantii industriei de comunicatii au agreat adoptarea noilor masuri de reglementare a pietelor de gros corespunzatoare serviciilor de linii închiriate – segmente terminale. Noua decizie identifica doua piete distincte: piata serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie de pâna la si inclusiv 2 Mbps si piata serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2Mbps.

Pe piata serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie de pâna la si inclusiv 2 Mbps, ANCOM a identificat S.C. Romtelecom S.A. ca fiind operator cu putere semnificativa pe piata si a decis impunerea în sarcina acestuia a urmatoarelor obligatii: obligatia de a permite accesul si utilizarea unor elemente specifice ale retelei si a infrastructurii asociate, obligatia de transparenta, nediscriminare, obligatia de evidenta contabila separata, precum si obligatia de control al tarifelor, inclusiv de fundamentare a tarifelor în functie de costuri, pe baza modelului de tip „bottom-up” de calculatie a costurilor medii incrementale pe termen lung asociate retelei de acces operate de Romtelecom, dezvoltat de catre ANCOM.

De asemenea, întrucât pe piata serviciilor de linii închiriate – segmente terminale cu capacitatea de transmisie mai mare de 2 Mbps niciun operator nu detine putere semnificativa, ANCOM propune retragerea tuturor obligatiilor impuse Romtelecom în anul 2003, imediat dupa intrarea în vigoare a masurilor agreate în Consiliul Consultativ.

ANCOM urmeaza sa notifice Comisiei Europene si autoritatilor nationale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de masuri propuse pe piata serviciilor de linii închiriate-segmente terminale. Comisia Europeana si celelalte autoritati de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii si observatii în termen de o luna de la data notificarii.