Comunicate de presă

ANRCTI lanseaza prima strategie de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din România

13.11.2007

 

Astazi, 13 noiembrie 2007, în cadrul conferintei internationale „Reforma reglementarii comunicatiilor: în cautarea strategiei câstigatoare”, organizata de ANRCTI, reprezentantii industriei comunicatiilor, ai Comisiei Europene si ai Autoritatii analizeaza propunerile de obiective ale strategiei de reglementare a domeniului pentru urmatorii 3 ani. Cei peste 250 de participanti discuta pe marginea documentului de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010.

 

Am urmarit ca strategia elaborata sa fie relevanta, aplicabila si utila si sa asiguram consistenta cu strategiile nationale si internationale din domeniul comunicatiilor electronice si din alte domenii corelate. În timp, a devenit evidenta necesitatea elaborarii unui instrument multianual, care sa permita cresterea coerentei si eficientei deciziilor Autoritatii, în paralel cu o mai mare transparenta si predictibilitate a cadrului de reglementare,” a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.

 

ANRCTI a demarat demersul de analiza strategica care a stat la baza acestui document în cursul lunii martie 2007, cu ajutorul companiei de consultanta TASC Strategic Consulting Ltd., derularea proiectului implicând o structura complexa de activitati, de la studii de piata în rândul utilizatorilor finali, colectare de informatii specifice de la esantioane reprezentative de operatori si întâlniri de lucru cu reprezentantii industriei, pâna la investigarea sistemului informational al ANRCTI si verificarea unor ipoteze din perspectiva practicilor adoptate în alte state.

 

Analiza-diagnostic a sectorului de comunicatii electronice din România a indicat existenta unui numar de deficiente care maresc discrepanta dintre realitatea prezentului si conditiile ideale de functionare a sectorului. Nivelul concurentei, inovatia si informarea consumatorilor sunt deficientele cu cel mai mare impact identificate la nivelul sectorului în ansamblu.

 

Pe baza concluziilor analizei efectuate, ANRCTI propune un set de 5 obiective pentru reglementarea sectorului în urmatorii 3 ani.

 

Primul obiectiv strategic de reglementare este crearea conditiilor pentru manifestarea unei concurente durabile bazate pe infrastructuri, facilitând, acolo unde este eficient, concurenta bazata pe servicii. Principiul interventiei de reglementare minimale sugereaza faptul ca tipul de concurenta care necesita cea mai mica interventie de reglementare are cele mai mari sanse sa livreze rezultatele cele mai apropiate de „concurenta perfecta”, astfel încât concurenta bazata pe infrastructuri este preferabila concurentei bazate pe servicii.

 

Un al doilea obiectiv este promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la Internet în banda larga, în special prin intermediul platformelor multi-produs precum IP, si maximizarea bazei de utilizatori ai acestor servicii. Segmentul de internet în banda larga din România se afla într-o faza incipienta de dezvoltare, înregistrând rate explozive de crestere. Cu toate acestea, România se situeaza mult sub media statelor membre sub aspectul penetrarii internetului în banda larga, chiar si în conditiile în care viteza minima avuta în vedere în România este de 128 kbps. În plus, retelele de cupru si de cablu coaxial sunt utilizate în principal pentru furnizarea unei singure game de servicii[1], ceea ce indica o utilizare a resurselor la niveluri sub-optimale. Pentru promovarea dezvoltarii serviciilor de acces la internet în banda larga, ANRCTI va analiza posibilitatea de introducere a unor solutii de acces de tip „bitstream” la retelele existente, precum si masuri legate de utilizarea mai eficienta a spectrului de frecvente radio.

 

ANRCTI propune ca al treilea obiectiv strategic de reglementare sa fie crearea conditiilor pentru ca utilizatorii finali de servicii de comunicatii electronice (persoane fizice sau juridice, din mediul urban sau rural) sa primeasca valoarea corecta pentru banii pe care îi cheltuiesc. Valoare corecta pentru bani este un indicator calitativ care vizeaza evaluarea masurii în care consumatorul obtine suficiente beneficii din produsele sau serviciile disponibile, la un anumit nivel al pretului.

 

Transparenta, simplitatea si disponibilitatea informatiilor constituie cel de-al patrulea obiectiv strategic al ANRCTI pentru urmatorii 3 ani prin crearea unui mediu în care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sunt transparente, simplu de accesat si la îndemâna tuturor cetatenilor. Pachetele si schemele de tarife oferite utilizatorilor finali au devenit în timp tot mai complexe si strategia ANRCTI include punerea la dispozitia consumatorilor, prin intermediul unei pagini de internet, a unui instrument care sa permita compararea informatiilor privind tarifele si conditiile oferite de diferiti furnizori, în vederea asigurarii posibilitatii utilizatorilor finali de a face evaluari independente. ANRCTI mai are în vedere stabilirea informatiilor care trebuie prezentate în cadrul facturilor detaliate emise de furnizorii de servicii de telefonie.

 

Analiza-diagnostic arata ca aportul pachetelor de servicii la evolutia sectorului comunicatiilor electronice prezinta avantaje si dezavantaje. Punerea în balanta a acestora a evidentiat însa faptul ca, în contextul pietei din România, beneficiile fenomenului depasesc neajunsurile, prin efectul puternic de stimulare a consumului, esential în aceasta etapa de dezvoltare a sectorului. Autoritatea va monitoriza impactul pachetelor de servicii asupra concurentei si va interveni, acolo unde este cazul, pentru a se asigura ca serviciile pentru care a fost identificata pozitia dominanta sunt furnizate si individual si pentru a restrictiona „pachetele incorecte”, care nu permit competitorilor sa furnizeze un pachet similar în conditii competitive. Al cincilea obiectiv strategic de reglementare este asadar „non-interferenta cu dezvoltarea naturala a pachetelor de servicii, în masura în care acestea nu afecteaza concurenta”.

 

Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din România pentru perioada 2007-2010 este disponibil pe site-ul ANRCTI pentru consultare publica si ANRCTI asteapta observatii pe marginea acestui document timp pâna la data de 14 decembrie 2007.

 

Discursul domnului Dan Georgescu, presedintele ANRCTI, sustinut în cadrul conferintei, poate fi consultat aici.



[1] De exemplu, în majoritatea cazurilor, platforma prin care e furnizata telefonia fixa e diferita de platforma prin care sunt transmise programele audiovizuale, cel mai raspândit pachet natural de servicii.