Comunicate de presă

Piata serviciilor postale a scazut în anul 2009

01.11.2010

 

Raportul de date statistice privind serviciile postale în anul 2009 publicat astazi de ANCOM arata ca piata a scazut cu 33% din punctul de vedere al traficului total postal, scadere cauzata în principal de diminuarea cu peste 40% a traficului intern înregistrat de catre furnizorul de serviciu universal, Compania Nationala Posta Româna (CNPR). Desi traficul postal international a înregistrat scaderi în ultimii ani, în anul 2009 acesta a cunoscut o crestere de peste 60%.

Traficul postal total corespunzator anului 2009 a fost de 460.602.792 de trimiteri rezultând o medie de 21,46 de trimiteri postale per locuitor, cu peste 10 trimiteri per locuitor mai putin decât în anul 2008 când s-a înregistrat o medie de 31,98 de trimiteri postale per locuitor.

Un procent de 93,77% din traficul postal total aferent anului 2009 este reprezentat de traficul intern care a înregistrat o scadere de peste 35% pâna la valoarea de 431.909.187 de trimiteri în conditiile în care traficul intern realizat de CNPR a scazut cu 40,82%, iar cel realizat de ceilalti furnizori a crescut cu 29,67%.

Desi traficul international a crescut în anul 2009 cu aproape 62%, acesta nu a putut influenta prea mult scaderea pietei postale întrucât ponderea  acestuia în volumul total de trafic postal este relativ mica de numai  6,23%. Din datele statistice prelucrate de ANCOM a reiesit faptul ca atât CNPR, cât si ceilalti furnizori postali au înregistrat cresteri în acest sector de aproape 68%, respectiv 26%.

Traficul postal total este format din traficul trimiterilor din posta de scrisori (servicii postale având ca obiect trimiteri de corespondenta, trimiteri constând în imprimate, pachete mici si trimiteri de publicitate prin posta, cu limita maxima de greutate 2 kg.), traficul de colete si traficul aferent serviciilor postale Express (servicii postale care presupun, în mod cumulativ: eliberarea de catre furnizor expeditorului a unui document care atesta data si ora depunerii, precum si, de regula, plata tarifului; predarea trimiterii postale la adresa destinatarului, personal catre acesta sau catre persoana autorizata sa primeasca trimiterea postala; raspunderea furnizorului pentru predarea cu întârziere a trimiterii postale; predarea rapida a trimiterii postale).

Toate cele trei categorii de trafic au avut o dinamica asemanatoare în sensul ca au înregistrat scaderi la nivel intern si cresteri la nivel international. CNPR detine o cota majoritara pe segmentele postei de scrisori si pe cel al serviciilor express de aproximativ 89%, respectiv 64%, în timp ce colectarea si distributia coletelor a fost realizata în proportie de peste 88% de catre ceilalti furnizori postali. 

În anul 2009 s-a remarcat intensificarea concurentei pe segmentul serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal unde si-au desfasurat activitatea atât CNPR, în calitate de furnizor de serviciu universal, cât si alti furnizori de servicii postale. Acesta este segmentul în care furnizorii privati de servicii postale au înregistrat cresteri atât la nivelul traficului intern (aproape 95%) cât si la nivelul traficului international (peste 136%). Având în vedere ca CNPR detine o pondere de peste 90% în acest segment, scaderea traficului intern procesat de aceasta, a avut o influenta majora asupra pietei serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal, aceasta înregistrând în anul 2009 o scadere de aproape 38%.

Singurul segment care a înregistrat cresteri (+3%) la nivelul traficului total sunt serviciile din afara sferei serviciului universal (servicii care au ca obiect trimiteri de corespondenta, imprimate, trimiteri de publicitate prin posta mai mari de 2 kg, colete interne cu o greutate între 10 si 50 kg, colete internationale cu limita de greutate între 10 si 50 kg sau între 20 si 50 kg distribuite în România, precum si serviciul Ramburs, serviciul Schimbare destinatie, serviciul Livrare speciala, serviciul Confirmare de primire, serviciul Express.   

În anul 2009, si numarul punctelor de acces/contact a scazut pâna la 8.549  în conditiile în care punctele de acces si de contact ale furnizorului de serviciu universal au crescut cu 3,49% fata de 2008, iar numarul punctelor de acces/contact a celorlalti furnizori a scazut cu 35,67%. În medie, o unitate postala a deservit 2.510  locuitori, fata de anul 2008 când indicele a fost de 2.366 locuitori/unitate postala.

Din totalul de 38.836 de reclamatii înregistrate în cursul anului 2009, peste 66% au fost reclamatii transmise furnizorilor privati; 15,36% din totalul reclamatiilor s-au dovedit întemeiate,  pentru acestea acordându-se despagubiri în valoare de 1.001.042 lei, din care 70.035 lei au fost despagubiri acordate de catre CNPR pentru 5,47% din toate reclamatiile primite de catre acesta.

Raportul integral privind piata serviciilor de posta din România în anul 2009 si analiza comparativa a traficului postal pentru perioada 2005  - 2009 pot fi consultate aici.