Telefon codat in retea ? Cum procedezi pentru a-l debloca ?
07.09.2017
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) informează utilizatorii că pot solicita deblocarea telefoanelor codate în rețea, la achiziționarea terminalului sau oricând după aceea, pe baza facturii fiscale sau a certificatului de garanție al terminalului.
CondiÈ›iile standard minime de deblocare a terminalelor codate în reÅ£elele de comunicaÅ£ii mobile au fost stabilite printr-un Cod de conduită, adoptat de principalii operatori de telefonie mobilă din România. Acesta prevede că operatorii decodează gratuit terminalul achiziÈ›ionat doar în cazul în care acesta este cumpărat individual, fără servicii de comunicaÈ›ii electronice.Â
Condiții de deblocare
ANCOM precizează însă că în cazul telefoanelor achiziÈ›ionate împreună cu un serviciu de comunicaÈ›ii electronice, în cadrul unui pachet promoÈ›ional sau la un preÈ› preferenÈ›ial, decodarea presupune plata unui tarif pentru operaÈ›iunea de deblocare, indiferent dacă are loc înainte sau după expirarea perioadei minime contractuale. Valoarea tarifului de decodare este stabilită de fiecare operator în parte. ÃŽn aceste cazuri, contractele încheiate de operatori cu utilizatorii trebuie să conÈ›ină informaÈ›ii cu privire la faptul că telefonul este codat în reÈ›ea È™i la condiÈ›iile de deblocare a acestuia. Â
Conform codului de conduită, deblocarea ar trebui să se realizeze în maxim 15 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării.
De asemenea, este specificat în cod faptul că operatorii vor debloca numai telefoanele care nu au depășit durata medie de utilizare menționată de producător în certificatul de garanție. Deblocarea terminalelor mai vechi se poate realiza numai în măsura în care operatorii dispun de resursele tehnice necesare pentru a face acest lucru.
Ce, cum și unde reclami
Dacă telefonul cumpărat odată cu serviciul de telefonie este blocat în rețea și nu există în contract nicio informație despre acest lucru, utilizatorii pot sesiza ANCOM, aici.
Dacă furnizorul nu a respectat condiÈ›iile de deblocare menÈ›ionate în contract, atunci utilizatorii se pot adresa Autorității NaÈ›ionale pentru ProtecÈ›ia Consumatorilor.Â
Bine de reținut!
Deși operatorii de rețele mobile și-au asumat Codul de conduită, documentul nu are valoare de lege. Prin urmare, ANCOM nu poate sancționa un furnizor pentru nerespectarea acestuia.
