A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540


Printeaza Pagina

Telefonia mobila a fost serviciul cel mai afectat de incidente de securitate in anul 2020

24.06.2021

 

În 2020, deși rețelele de comunicații au fost folosite mult mai intens decât în trecut, stabilind noi recorduri statistice, acestea au dovedit și o creștere a nivelului de securitate și reziliența.  Astfel, numarul incidentelor de securitate cu impact semnificativ a scazut cu aproximativ 28% comparativ cu 2019, aceste incidente având o durata mai mica și afectând un numar mai mic de conexiuni. Totodata, am constatat ca exista incidente care s-au produs în repetate rânduri, din aceeași cauza și având impact asupra aceleiași zone geografice. În acest context, atragem din nou atenția asupra interdependențelor domeniilor energie și telecom, iar operatorilor le reamintim ca au obligația de a lua toate masurile necesare pentru a asigura continuitatea serviciilor și a preîntâmpina materializarea acestor incidente, conform legislației în vigoare”, a declarat Eduard LOVIN, vicepreședintele Autoritații.

Conexiuni afectate

Conform notificarilor primite în 2020, șapte furnizori de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului au înregistrat 575 de incidente cu impact semnificativ asupra securitații și integritații rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în scadere cu aproximativ 28% fața de 2019. Acestea au afectat, în total, aproximativ 12 de milioane de conexiuni.

 

În anul 2020 cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobila si SMS (5,9 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (4,6 milioane de conexiuni), retransmisia programelor audiovizuale (peste 550 de mii de conexiuni), cel mai puțin afectate fiind cele de internet fix (aproximativ 451 de mii de conexiuni afectate) și telefonie fixa (aproape 400 de mii de conexiuni).

Comparativ cu ceilalți ani, în 2020 se remarca o scadere semnificativa a numarului de conexiuni afectate în cazul serviciilor de telefonie fixa si a serviciilor de telefonie mobila si SMS. De asemenea, comparând cu anul 2019, se poate observa o scadere semnificativa a numarului de conexiuni afectate în cazul tuturor serviciilor de comunicații electronice (spre exemplu: în cazul serviciului de telefonie fixa scaderea a fost cu 67%, iar în cazul serviciului de internet mobil si transmisiuni date mobile, cu 56%).  

Numarul mediu de conexiuni afectate de un incident în 2020 este de 20.582, în scadere fața de 2019 (28.859 conexiuni).

Durata totala a incidentelor raportate în anul 2020 este de 3.339 ore, durata medie a unui incident fiind de aproximativ 5 ore și 48 minute, similar cu cea înregistrata în 2019 (5 ore și 46 minute). Valoarea duratei totale a incidentelor este în scadere fața de cea înregistrata în anul 2019, când durata a fost de 4.573 ore.  

Distribuția geografica

Din punctul de vedere al ariei geografice afectate în 2020, în 363 din cazuri (63% din numarul total de incidente) a fost afectat un singur județ, iar 4 incidente s-au petrecut la nivel național.

Cele mai afectate din punctul de vedere al numarului de incidente au fost județele Olt (75 incidente), Teleorman (65 incidente), Dolj (58 incidente) și Gorj (57 incidente) și cel mai puțin afectate județe au fost Satu Mare (7 incidente), respectiv Covasna și Botoșani, în cazul carora au fost raportate câte 8 incidente cu impact semnificativ petrecute în 2020.

Resursele afectate

Din punctul de vedere al resurselor afectate, cele mai multe incidente au afectat mediile de transmisiune, stațiile de baza și controlerele mobile si echipamentele din noduri de transmisiune.

În cadrul a 13 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, producerea acestora având diverse cauze: fie fenomene naturale (cod galben si portocaliu de vreme severa, vânt puternic, ninsori abundente, viscol), în aceste cazuri multiple categorii de echipamente ramânând fara alimentare cu energie electrica, fie producerea concomitenta a doua evenimente distincte.

Raportul ANCOM

Raportul ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2020 a fost realizat pe baza informațiilor puse la dispoziție de catre furnizori și este disponibil aici. Autoritatea colecteaza aceste date în baza Deciziei președintelui ANCOM nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligația de a notifica Autoritatea cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securitații si integritatii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice, adica a acelor incidente care au afectat un numar mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel putin o ora.