Printeaza Pagina

ANCOM propune industriei telecom un Cod de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS pentru servicii cu valoare adăugată

17.06.2014

 
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a lansat astăzi o consultare publică pe marginea unui proiect de Cod de conduită care va reglementa modalitatea de folosire a numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS utilizate pentru servicii cu valoare adăugată, precum informații, divertisment, aplicații, concursuri sau plata unor servicii/produse. Codul aduce măsuri suplimentare de protejare a utilizatorilor finali care accesează aceste servicii. 
În elaborarea Codului de conduită, ANCOM a avut în vedere modele de bună practică urmate la nivel european pentru a evita abuzurile sau fraudele asociate furnizării serviciilor cu valoare adăugată oferite prin numerele sau codurile scurte, acestea fiind furnizate, de regulă, la tarife mai mari decât cele normale din interiorul rețelei.
Codul stabilește, printre altele, modalitățile de informare a abonaților cu privire la caracteristicile și tarifele aplicabile acestor servicii. Astfel, de fiecare dată când li se comunică numărul sau codul scurt aferent serviciului cu valoare adăugată, precum și la momentul inițierii serviciului, utilizatorii trebuie să primească informații clare despre tariful aplicabil și modalitatea de tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS. În cazul serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, utilizatorii vor fi informați asupra faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acțiuni din partea acestora, dar și asupra mecanismului de dezabonare. Detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor și codurilor scurte se vor regăsi și în factura detaliată emisă abonaților de către furnizor.
Totodată, Codul prevede o serie de criterii de clasificare a categoriilor de servicii cu valoare adăugată furnizate prin intermediul numerelor scurte sau al codurilor scurte în funcție de conținutul respectivelor servicii, tariful aplicat, modul de tarifare și categoria de vârstă a publicului-țintă, rezultând subdomenii precum servicii asociate unor activități de marketing, servicii de tip premium, servicii de microplăți, servicii caritabile. Este urmărită astfel protejarea suplimentară a utilizatorilor finali pentru anumite categorii de servicii care pot pune probleme deosebite, precum serviciile cu tarifare recurentă.
Codul urmărește și gestionarea armonizată a numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS, pentru a asigura pe cât posibil utilizarea aceluiași număr național scurt intern sau a aceluiași cod scurt pentru același serviciu cu valoare adăugată, în rețele diferite.
Numerele naționale scurte interne stabilite prin Decizia președintelui ANCOM nr. 377/2013 privind utilizarea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS au forma 12vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88v(x), 96vx(y), 97vx(y), 98vx(y) și 99vx(y) și sunt utilizate pentru furnizarea unor servicii cu valoare adăugată sau a unor servicii specifice de rețea. Suplimentar față de numerele naționale scurte interne, prin prezentul Cod de conduită au fost stabilite codurile scurte ce permit furnizarea serviciilor cu valoare adăugată sau a serviciilor specifice de rețea exclusiv prin intermediul SMS/MMS. Atât numerele scurte cât şi codurile scurte SMS/MMS sunt utilizate sau asignate de către furnizori în rețelele proprii. Serviciile cu valoare adăugată sunt, de regulă, furnizate de terţi, care utilizează reţeaua ca platformă pentru furnizarea conținutului şi încasarea plăţii pentru acesta de la utilizatori.
Codul de conduită a fost elaborat ca urmare a adoptării de către ANCOM în cursul anului 2013 a unui set de decizii care au modificat și actualizat cadrul de reglementare în domeniul resurselor de numerotație și al resurselor tehnice asociate, cu introducerea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS ca noi categorii de resurse de numerotație. Codul de conduită a fost elaborat de un grup de lucru format din reprezentanți ANCOM și ai furnizorilor de rețele publice de comunicații electronice care utilizează sau asignează numere naționale scurte interne sau coduri scurte SMS/MMS.
Documentele pot fi consultate pe pagina de internet a ANCOM aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observații şi propuneri până la data de 17.07.2014, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcțiilor regionale ale Autorității. Observațiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.