Printeaza Pagina

ANCOM consultă condițiile și procedura de evaluare a calității serviciilor poștale pentru trimiterile poștale interne prioritare de corespondență din sfera serviciului universal

30.04.2025

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a lansat în consultare publică proiectul de decizie pentru stabilirea condițiilor și procedurii de evaluare a gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal, din cea mai rapidă categorie standard, impuse Companiei Naționale Poșta Română (CNPR) prin decizia de desemnare ca furnizor universal pentru perioada 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.

Evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate se va realiza de către CNPR prin aplicarea standardului SR EN 13850:2020 - Servicii poștale. Calitatea serviciului. Măsurarea timpului de circulație al serviciilor cap-la-cap pentru trimiterea poștală individuală din serviciul prioritar și de primă clasă.

Evaluarea îndeplinirii cerințelor de calitate de către CNPR

Pentru evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate, CNPR are obligația de a realiza anual măsurătorile necesare pentru livrarea trimiterilor interne prioritare de corespondență, în greutate de până la 2 kg (inclusiv). CNPR nu are obligația de a realiza aceste măsurători pentru localitățile incluse în lista celor considerate ca aflate în cazuri excepționale sau situate în condiții geografice excepționale.

Evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate se va realiza de către CNPR prin încheierea unui contract cu un organism de monitorizare independent, care va avea ca sarcină efectuarea, pe baza rezultatelor obținute în procesul de determinare a fluxului real, a măsurătorilor necesare evaluării respectării cerințelor minime de calitate prin aplicarea standardului SR EN 13850:2020.

Prevederile acestui proiect de decizie vor produce efecte de la data comunicării sale către CNPR pentru evaluarea aferentă anului 2025.

Cerințe minime de calitate pentru serviciile poștale

Potrivit reglementărilor ANCOM, în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, CNPR are mai multe obligații, printre care și obligația de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor interne prioritare de corespondență din sfera serviciului universal, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), cu respectarea următoarelor cerințe minime de calitate:  

            a) 85% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces; 

            b) 97% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult patru zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces.

Serviciul universal în domeniul serviciilor poștale

Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor incluse în sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.

Compania Națională Poșta Română S.A. (CNPR) a fost desemnată drept furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pentru perioada 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.

Procesul de consultare publică

Proiectul deciziei ANCOM privind stabilirea condițiilor și procedurii de evaluare a gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor de corespondență interne, din cea mai rapidă categorie standard, impuse prin Decizia ANCOM nr. 810/2024 privind desemnarea Companiei Naționale Poșta Română S.A. ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale poate fi consultat aici. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 12.05.2025, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr. 2, sector 3, Bucureşti), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.ro.



Printeaza Pagina

ANCOM consultă condițiile și procedura de evaluare a calității serviciilor poștale pentru trimiterile poștale interne prioritare de corespondență din sfera serviciului universal

30.04.2025

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a lansat în consultare publică proiectul de decizie pentru stabilirea condițiilor și procedurii de evaluare a gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal, din cea mai rapidă categorie standard, impuse Companiei Naționale Poșta Română (CNPR) prin decizia de desemnare ca furnizor universal pentru perioada 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.

Evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate se va realiza de către CNPR prin aplicarea standardului SR EN 13850:2020 - Servicii poștale. Calitatea serviciului. Măsurarea timpului de circulație al serviciilor cap-la-cap pentru trimiterea poștală individuală din serviciul prioritar și de primă clasă.

Evaluarea îndeplinirii cerințelor de calitate de către CNPR

Pentru evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate, CNPR are obligația de a realiza anual măsurătorile necesare pentru livrarea trimiterilor interne prioritare de corespondență, în greutate de până la 2 kg (inclusiv). CNPR nu are obligația de a realiza aceste măsurători pentru localitățile incluse în lista celor considerate ca aflate în cazuri excepționale sau situate în condiții geografice excepționale.

Evaluarea gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate se va realiza de către CNPR prin încheierea unui contract cu un organism de monitorizare independent, care va avea ca sarcină efectuarea, pe baza rezultatelor obținute în procesul de determinare a fluxului real, a măsurătorilor necesare evaluării respectării cerințelor minime de calitate prin aplicarea standardului SR EN 13850:2020.

Prevederile acestui proiect de decizie vor produce efecte de la data comunicării sale către CNPR pentru evaluarea aferentă anului 2025.

Cerințe minime de calitate pentru serviciile poștale

Potrivit reglementărilor ANCOM, în calitatea sa de furnizor de serviciu universal, CNPR are mai multe obligații, printre care și obligația de a asigura livrarea la destinatari a trimiterilor interne prioritare de corespondență din sfera serviciului universal, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), cu respectarea următoarelor cerințe minime de calitate:  

            a) 85% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces; 

            b) 97% din numărul total al acestor trimiteri de corespondență vor fi livrate în cel mult patru zile lucrătoare de la data depunerii acestora la punctele de acces.

Serviciul universal în domeniul serviciilor poștale

Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor incluse în sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.

Compania Națională Poșta Română S.A. (CNPR) a fost desemnată drept furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pentru perioada 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.

Procesul de consultare publică

Proiectul deciziei ANCOM privind stabilirea condițiilor și procedurii de evaluare a gradului de îndeplinire a cerințelor minime de calitate pentru livrarea trimiterilor de corespondență interne, din cea mai rapidă categorie standard, impuse prin Decizia ANCOM nr. 810/2024 privind desemnarea Companiei Naționale Poșta Română S.A. ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale poate fi consultat aici. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 12.05.2025, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr. 2, sector 3, Bucureşti), prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.ro.