Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Comunicate de presă

Consumul de internet în creștere, în contextul starii de urgența

23.04.2020

Datele colectate de ANCOM arata ca, la mijlocul lunii aprilie, cresterile traficului de internet și de voce înregistreaza o tendinta de stabilizare, în cazul traficului de internet fiind de aproximativ 28% în rețelele fixe și 4% în rețelele mobile, în timp ce traficul de voce a înregistrat creșteri medii de circa 10% în rețelele mobile și 6% în rețelele fixe, comparativ cu sfârșitul lunii februarie 2020.
“Creșterea traficului de voce și de date vine în contextul implementarii tot mai intense a muncii la distanța, a mutarii cursurilor școlare și universitare în mediul online și a creșterii semnificative a componentei de divertisment online, pe fondul masurilor de distanțare sociala sau autoizolare, ceea ce a condus la modificarea comportamentului de consum. Astfel, românii care stau acasa au început sa utilizeze pentru voce sau date pe dispozitivele mobile mai degraba conexiunea Wi-Fi a routerului de acasa, decât internetul mobil, fapt care explica o creștere mai pronunțata a traficului de date în rețelele fixe și o aplatizare a creșterii internetului mobil. Dupa o creștere abrupta a traficului de internet în luna martie, în prezent observam o stabilizare a creșterii, la niveluri relativ ridicate, pe care rețelele din România, cu o mare componenta de fibra optica, le pot susține și gestiona, mult mai bine decât rețelele din multe alte state mai dezvoltate la alte capitole decât noi, dar având înca o mare componenta de cupru în rețelele telecom naționale”, a declarat Eduard LOVIN, vicepreședintele ANCOM.
Date de la furnizori
Conform informațiilor transmise de furnizori, se poate estima ca traficul de date realizat în rețelele mobile a crescut în ultima perioada cu circa 4%. În acelasi timp, în rețelele fixe cresterea este semnificativa, de 28%, încadrându-se în media înregistrata la nivel global, unde s-au observat creșteri de 25-30% ale traficului de internet în prima luna de pandemie COVID-19. 
De asemenea, estimarile arata ca traficul de voce a crescut cu aproximativ 10% în rețelele mobile, respectiv cu 6% în rețelele fixe. În plus, se constata o modificare a orei de vârf pentru traficul de apeluri realizat în zilele lucratoare, de la orele de seara la cele din mijlocul zilei (orele 11-12).
De altfel, cu exceptia traficului de date realizat în retelele mobile, toate celelalte categorii de trafic analizate înregistreaza cresteri mai mari decât cele înregistrate în ultimele semestre.
La solicitarea ANCOM, cei mai importanti furnizori au transmis creșterile traficului înregistrate în prima parte a lunii aprilie (saptamâna 6-12 aprilie 2020), luând ca perioada de referința (stare de normalitate) ultima saptamâna a lunii februarie, în care s-a confirmat în România primul caz de COVID-19 (25 februarie 2020).
Asigurarea continuitații furnizarii serviciilor de comunicații
Pe fondul modificarii cererii de consum din partea utilizatorilor, operatorii de rețele si furnizorii de conținut online au luat masuri pentru gestionarea cât mai eficienta a traficului, variind de la codec-uri mai bune și protocoale de criptare mai eficiente, la diverse reguli pentru o mai buna gestionare a traficului, în special a vârfurilor de trafic. La nivel european, furnizori importanți de fluxuri video au redus calitatea transmisiei video pentru evitarea congestionarii rețelelor și menținerea experienței de utilizare a serviciilor pentru utilizatori.
În România, pentru a asigura continuitatea furnizarii serviciilor în cazul cresterii traficului de date, furnizorii au luat masuri pentru a monitoriza mai eficient capacitatea disponibila a rețelei și a interveni unde este necesar, pentru a moderniza echipamentele de rețea și a simplifica și eficientiza procesul de achiziții, dar și unele masuri privindoptimizarea utilizarii resurselor tehnice. În prezent, rețelele din România pot susține și gestiona eficient creșterea cererii, astfel încât utilizatorii sa se bucure în continuare de conectivitate în parametri buni.

 

ANCOM va monitoriza constant situația și masurile luate de furnizori pentru a asigura funcționarea corespunzatoare a rețelelor și serviciilor publice de comunicații electronice, gradul de încarcare a rețelelor și eventualele congestii.