Comunicate de presă

ANCOM sancţionează modalitatea incorectă de īncheiere a contractelor la distanţă

30.07.2013

 

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii (ANCOM) a sancţionat compania Orange Romānia īn urma constatării faptului că, la momentul īncheierii unor contracte la distanţă, nu a comunicat abonaţilor faptul că pot denunţa unilateral contractul īn termen de 14 zile lucrătoare, refuzāndu-le acestora dreptul de a denunţa contractul fără plata unei penalităţi de reziliere. ANCOM a dispus şi informarea tuturor clienţilor care au īncheiat contracte īn condiţii similare.
Īn urma unor sesizări primite din partea utilizatorilor cu privire la modalitatea de īncheiere de către Orange Romānia a unor contracte la distanţă, ANCOM a desfăşurat o investigaţie şi a constatat că furnizorul de servicii de comunicaţii electronice nu a comunicat clienţilor, īnainte de a īncheia prin telefon un contract pentru furnizarea serviciului de acces la internet prin intermediul unui modem stick portabil, informaţii privind data la care este considerat īncheiat contractul, precum şi faptul că au dreptul să denunţe acel contract īn termen de 14 zile lucrătoare de la data īncheierii contractului sau a livrării echipamentului, fără plata vreunor penalităţi sau despăgubiri şi fără invocarea vreunui motiv, aşa cum prevede Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice. Odată cu livrarea echipamentului, clienţii au primit şi semnat contractul. Ulterior activării abonamentului contractat īn aceste condiţii, petenţii au solicitat rezilierea contractului fără plata penalităţilor aferente īncheierii relaţiei contractuale īnainte de expirarea perioadei minime contractuale. Orange, considerānd contractul īncheiat cu abonaţii un contract scris, şi nu unul īncheiat la distanţă, a respins solicitarea utilizatorilor, cerānd plata īn avans a taxei de abonament pentru numărul de luni rămase din contract.
Īn urma analizării documentelor şi a convorbirilor telefonice purtate de petenţi cu reprezentanţii Orange Romānia, Autoritatea a constatat că acordul de voinţă al abonaţilor a fost obţinut la telefon, contractul fiind astfel unul īncheiat prin mijloace de comunicaţie la distanţă. Faptul că, īn timpul convorbirilor telefonice prin care li s-a obţinut acordul pentru īncheierea contractelor, petenţilor nu le-au fost comunicate informaţii cu privire la data la care este considerat īncheiat contractul şi nici la dreptul lor de denunţare unilaterală, precum şi faptul că operatorul telecom nu le-a transmis nici īn scris utilizatorilor informaţii privind condiţiile de exercitare a dreptului lor de denunţare unilaterală, potrivit Ordonanţei  de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, constituie contravenţii şi au fost sancţionate de Autoritate cu amenzi īn valoare cumulată de 20.000 lei.
De asemenea, Autoritatea a dispus şi anumite măsuri pe care trebuie să le ia operatorul, şi anume identificarea tuturor abonaţilor care au īncheiat contracte īn condiţii similare şi care au reclamat Orange modalitatea de īncheiere a contractului şi transmiterea către aceştia, īn scris, a informaţiilor referitoare la dreptul de denunţare unilaterală, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, fapt ce le asigură astfel abonaţilor respectarea tuturor drepturilor conferite de legislaţia īn vigoare.
Īntrucāt īncheierea contractelor prin mijloace de comunicaţie la distanţă – telefon sau internet – a devenit o practică tot mai răspāndită,ANCOM atrage atenţia utilizatorilor ca, īn cazul īn care sunt contactaţi telefonic sau prin alte mijloace electronice de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, să solicite informaţii detaliate despre ofertele prezentate şi să fie conştienţi de faptul că acordul exprimat telefonic sau prin intermediul internetului este suficient pentru ca un contract să fie considerat valabil īncheiat, cu aceeaşi valoare juridică cu unul scris. De asemenea, īn cazul unui astfel de contract īncheiat prin mijloace de comunicaţie la distanţă, furnizorul are şi obligaţia de a transmite īn scris cel puţin informaţiile care au fost prezentate şi īn cursul convorbirii telefonice.
Deşi contractul la distanţă are avantajul că nu mai necesită deplasarea la sediul sau magazinele furnizorului, el prezintă īn acelaşi timp şi anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a īnţelege şi reţine anumite informaţii prezentate īn cadrul ofertei. Dacă cel contactat nu este sigur că a īnţeles serviciul sau oferta prezentată, poate cere un timp de gāndire sau poate solicita clarificarea unor informaţii.
De asemenea, este important de ştiut că, īn cazul oricărui contract īncheiat prin mijloace de comunicaţie la distanţă ce are ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice, utilizatorul are dreptul de a denunţa contractul, fără plata penalităţilor de reziliere anticipată sau a altor despăgubiri, īntr-un termen de 14 zile lucrătoare de la data īncheierii acestuia sau de la data la care furnizorul transmite īn scris informaţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011.
Mai multe detalii despre contractele īncheiate la distanţă sunt disponibile la secţiunea dedicată utilizatorilor din pagina de internet ANCOM: www.ancom.org.ro/Utilizatori/ InfoCentru/ Contractul pe īnţelesul tău.
Īn general, īn ceea ce priveşte drepturile utilizatorilor de servicii de comunicaţii (telefonie, internet, televiziune), ANCOM poate interveni īn situaţiile īn care furnizorii īncalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informaţii īn contract sau nu respectă condiţiile de īncheiere a contractelor la distanţă. De asemenea, īn anumite situaţii, ANCOM poate face demersuri pentru soluţionarea pe cale amiabilă a litigiilor dintre utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.