Printeaza Pagina

Valoarea pietei postale a ajuns la 3,2 miliarde de lei

01.10.2019

Raportul de date statistice privind serviciile poștale în anul 2018 realizat de ANCOM reflectă evoluții îmbucurătoare ale sectorului: veniturile obţinute din furnizarea de servicii poştale au crescut cu 13%, iar numărul de trimiteri poştale internaţionale intrate în România a ajuns la 46,5 milioane, în creştere semnificativă de 32%. Astfel, valoarea pieței serviciilor poștale în 2018 a fost de 3,2 miliarde de lei, peste 580 de milioane de trimiteri poștale plecând spre destinatari din țară sau străinătate”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.

Traficul poștal în 2018

Din totalul de 582 de milioane de trimiteri poștale (+5%), 536 milioane au fost trimiteri poștale interne (în creștere cu 3%), iar 46 milioane au fost trimiteri poștale internaționale, în creștere cu 32%, realizată exclusiv de traficul internațional intrat.

Aproximativ 3 din 4 trimiteri poștale au fost reprezentate de poșta de scrisori (448 de milioane), iar 1 din 6 au fost colete (94 de milioane), restul fiind trimiteri tip publicitate prin poștă (18 milioane), trimiteri expres (13,5 milioane), mandate poștale (7 milioane), respectiv corespondență și imprimate de peste 2 kg (1,6 milioane).

În 2018, numărul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 30 (în creştere cu 6%), din care 5 au fost colete (în creştere cu 15%).

Raportul mai arată că există o preocupare din partea furnizorilor pentru automatizarea şi tehnologizarea propriilor reţele de distribuţie, prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a unui număr tot mai mare de sisteme automate de livrare a trimiterilor poştale. Deşi încă redus, furnizorii au instalat în anul 2018, un număr de 60 de noi puncte de acces automate, numărul acestora dublându-se în anul 2018 faţă de anul 2017.

Valoarea pieței serviciilor poștale

Valoarea totală a pieței serviciilor poștale realizată în anul 2018 a fost de 3,2 miliarde lei, cu 13% mai mult față de 2017. Veniturile obţinute din trimiteri interne au crescut cu 10%, iar cele din trimiteri internaţionale cu 19%.

În funcție de veniturile obţinute, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cotă de piață de 21%, Compania Națională Poșta Română (20%) și Urgent Cargus cu 13% din totalul veniturilor.

Serviciul universal

Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 208 de milioane de trimiteri poștale în anul 2018 (în creștere cu 21% față de anul anterior). Din totalul de trimiteri incluse în serviciul universal, 82% au fost trimiteri interne (170 de milioane de trimiteri), iar restul de 18% au fost trimiteri internaționale (38 de milioane de trimiteri).

Reclamații privind serviciile poștale

Deşi numărul total de reclamaţii primite de furnizorii de servicii poştale a crescut cu 14% în anul 2018 (561 mii reclamații), numărul celor considerate întemeiate a rămas constant, la 98 mii, reprezentând 17% din total. Pentru 35.000 dintre acestea au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 9,7 milioane de lei, iar valoarea medie a unei despăgubiri a ajuns la valoarea de 278 lei, în creştere cu 46%.

Raportul integral privind piața serviciilor poștale din România în anul 2018 poate fi consultat aici.