Printeaza Pagina

Peste 2.100 de controale pe piața de comunicații și servicii poștale în primul semestru al anului

 

20.07.2016

 

În prima jumatate a anului 2016 Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a efectuat 2.140 de controale pe piața de comunicații electronice și de servicii poștale din România pentru a verifica în ce masura operatorii care activeaza pe aceste piețe își îndeplinesc obligațiile legale. “În urma acțiunilor de control, inspectorii ANCOM au transmis 106 notificari și au aplicat 268 de avertismente si 26 de amenzi, în valoare totala de 88.750 de lei”, a declarat Cristin Popa, Directorul Direcției Executive Monitorizare și Control din cadrul ANCOM.

Piața echipamentelor radio și a terminalelor de telecomunicații

Aproximativ un sfert din totalul de acțiuni de control au fost efectuate pe piața echipamentelor radio și a terminalelor de telecomunicații unde ANCOM a aplicat 117 avertismente și a aplicat majoritatea amenzilor din aceasta prima parte a anului – 19, în valoare totala de 52.000 de lei. Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate pentru ca operatorii economici nu puneau la dispoziția utilizatorilor declarația de conformitate cu cerințele esențiale și pentru lipsa marcajului „CE”. Cele mai mari amenzi, de câte 5.000 lei fiecare, au fost aplicate companiilor INTERTOY ZONE SRL și ELECTRO DISTRIBUTION S.R.L. pentru lipsa marcajului de conformitate CE de pe produsele introduse pe piața.

Marcajul CE (conformitate europeana) certifica faptul ca un produs îndeplinește cerințele esențiale privind siguranța și sanatatea utilizatorilor și a oricarei alte persoane, compatibilitatea electromagnetica, precum și utilizarea eficienta a spectrului radio și deci poate fi comercializat și pus în funcțiune pe piața Uniunii Europene.

Piata de comunicatii electronice

Pe piata de comunicatii electronice ANCOM a efectuat aproape 1.500 de acțiuni de control în prima parte a anului în urma carora a transmis contravenienților 106 notificari și a aplicat 142 de avertismente și 4 amenzi, în cuantum total de 30.000 de lei.

Din totalul controalelor efectuate pe piața serviciilor de comunicații electronice, 507 au fost efectuate la furnizorii de acces la internet. În urma celor 48 de notificari și 39 de avertismente aplicate, furnizorii de internet au reintrat în legalitate, neaplicându-se nicio amenda. De asemenea, furnizorii de servicii de retransmisie a programelor audio-vizuale și cei de servicii de televiziune si radiodifuziune sonora (RTV) au reintrat în legalitate în urma celor 545 de controale, 40 de notificari și 44 de avertismente, neaplicându-se nicio amenda acestor doua categorii de furnizori.

Pentru verificarea modului în care sunt folosite frecventele radio au fost efectuate 352 actiuni de control la deținatorii de licențe de utilizare a spectrului radio. Pentru situațiile în care condițiile de utilizare prevazute în licente nu au fost respectate au fost transmise 12 notificari și 38 de avertismente și aplicate 2 amenzi în cuantum total de 10.000 lei. Cele 2 amenzi au fost aplicate companiilor SAMATAXI DGY S.R.L. și MARCEGAGLIA ROMANIA S.R.L.  

Serviciile de telefonie fixa și mobila au facut obiectul a 90 de controale, fiind transmise 6 notificari și 21 de avertismente. ANCOM a aplicat și 2 amenzi în cuantum de 10.000 lei fiecare, ambele furnizorului RCS & RDS pentru refuzul de a porta în regim prepaid un numar care funcționa pe baza de abonament într-o alta rețea și pentru neinformarea corecta și completa a utilizatorilor cu privire la tarifele aplicabile pentru transmiterea de SMS-uri catre numere scurte cu suprataxa.

Piata serviciilor postale

Pe piata serviciilor postale, ANCOM a efectuat în prima jumatate a anului 95 de acțiuni de control, fiind aplicate 7 avertismente și 3 amenzi, în cuantum de 6.750 de lei, neregulile constatate fiind cele referitoare la nerespectarea obligațiilor impuse prin regimul de autorizare generala.

Cea mai mare amenda din piața de servicii poștale, în cuantum de 5.000 de lei, a fost aplicata firmei JOHNNY TRANS S.R.L, care nu a asigurat existența la fiecare punct de acces deservit de personal a instrumentelor de masura corespunzatoare, oferta de servicii fiind diferențiata în funcție de dimensiunile fizice ale trimiterilor.