Printeaza Pagina

Noutăţi din telecom discutate cu industria la Timişoara

28.06.2012

 
 
Joi, 28 iunie 2012, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) au prezentat la Timişoara, în cadrul unei întâlniri cu industria de comunicaţii electronice,noile prevederi ale cadrului legislativ din domeniu, modul în care acestea afectează relaţia furnizor-utilizator final, dar şi date privind activitatea de control a Autorităţii. Întâlnirea cu cei peste 120 de reprezentanţi ai industriei din judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş a fost cea de-a noua şi ultima întâlnire din seria „Reuniunilor Regionale ale ANCOM” organizate de Autoritate în anul 2012.
Reuniunea a fost organizată pentru ca ANCOM să poată oferi furnizorilor de comunicaţii electronice din regiune explicaţii şi clarificări cu privire la noul cadru legislativ din domeniu, care a adus modificări importante în ceea ce priveşte contractele încheiate cu utilizatorii finali, autorizarea generală a furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, administrarea spectrului de frecvenţe radio, resursele de numerotaţie şi resursele tehnice asociate, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, dar şi regimul sancţiunilor aplicabile.
Cele mai importante aspecte şi probleme semnalate astăzi în discuţiile cu furnizorii au vizat contractele încheiate cu utilizatorii finali, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, probleme privind interferenţele care apar în zonele de frontieră, precum şi proiectul legii infrastructurii. În ceea ce priveşte contractele cu utilizatorii, unii furnizori şi-au exprimat nemulţumirea faţă de obligaţia de a include în contracte informaţii pe care nu le consideră de interes pentru abonaţi, iar reprezentanţii ANCOM au explicat relevanţa acestor informaţii şi modul în care ele vor ajuta utilizatorii să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Furnizorii au cerut clarificări şi cu privire la durata minimă a contractelor, aşa cum a fost stabilită aceasta prin noua legislaţie. Reprezentanţii ANCOM au explicat necesitatea de transparenţă în relaţia cu utilizatorii finali şi le-au comunicat celor prezenţi că Autoritatea a elaborat un ghid pentru furnizori care oferă detalii privind obligaţiile care le revin. ANCOM a dorit să vină astfel în sprijinul furnizorilor, explicându-le acestora modul corect de aplicare a prevederilor legale.
O altă problemă semnalată a vizat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, furnizorii considerând o problemă auditarea securităţii pe cont propriu, argumentând că acesta ar fi o cheltuială prea mare, mai ales pentru furnizorii mici. Reprezentanţii ANCOM au anunţat că urmează a fi adoptate două noi decizii în acest sens, una privind condiţiile şi procedura de raportare a incidentelor de securitate şi alta privind stabilirea măsurilor minime de securitate ce trebuie implementate de furnizori. Reprezentanţii Autorităţii i-au invitat pe cei prezenţi să se implice în redactarea acestor decizii şi să transmită observaţii în momentul publicării proiectelor de decizie.
În ceea ce priveşte interferenţele la graniţă cu care se confruntă furnizorii din Timişoara, Autoritatea poartă permanent discuţii cu autorităţile din ţările vecine pentru remedierea acestora. Referitor la legea infrastructurii, reprezentanţii ANCOM au subliniat că se aşteaptă în continuare adoptarea acesteia, momentan legea aflându-se în proces legislativ în cadrul Parlamentului.  
În cadrul reuniunii de la Timişoara, reprezentanţii ANCOM au prezentat şi modificările aduse deciziei privind condiţiile de portare a numerelor de telefon. Astfel,termenul de activare a unui număr portat se reduce de la 3 zile la maxim o zi lucrătoare, aşa cum prevăd normele europene, în timp ce durata maximă a procedurilor administrative aferente portării se reduce de la 10 la 3 zile lucrătoare. Totodată, utilizatorii finali vor fi avertizaţi prin intermediul tonului distinctiv asupra faptului că au apelat un număr portat, în toate situaţiile în care li s-ar putea aplica un tarif mai mare decât cel pe care, în mod legitim, l-ar fi aşteptat.
De la lansarea serviciului de portabilitate, la sfârşitul anului 2008, şi până la data de 31 mai 2012 au fost portate 778.928 de numere, din care 530.853 sunt numere de telefonie mobilă, 248.075sunt numere de telefonie fixă (din care 233.374 numere geografice de telefonie fixă şi 14.701 numere independente de locaţie - pentru telefonie fixă).
Furnizorii de telefonie mobilă care au primit cele mai multe numere prin portare sunt: Vodafone (181.522); Cosmote (176.875); Orange (166.823); RCS&RDS (4.909) şi Telemobil (719). În ceea ce îi priveşte pe furnizorii de telefonie fixă, cele mai multe numere portate au fost câştigate de UPC (70.193); RCS&RDS (65.400); Orange (46.599); Vodafone (42.808).şi Romtelecom (11.744).
Până la data de 31 mai 2012, în Timiş au fost portate 14.153 de numere de telefonie fixă (furnizorul acceptor cu cele mai multe numere de telefonie fixă portate fiind Orange – 5.871), în Arad 2.059 de numere (RCS&RDS – 955), în Caraş-Severin 650 de numere (RCS&RDS – 423) şi în Hunedoara 3.554 (UPC – 1.359).
În ceea ce priveşte controalele efectuate de ANCOM la furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice şi servicii poştale, în perioada 1 ianuarie 2011 – 31 mai 2012, ANCOM a efectuat în judeţul Timiş 237 de controale, în urma cărora a transmis 38 de notificări şi 5 avertismente.
Prezentările susţinute în cadrul evenimentului de astăzi sunt disponibile aici.