A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540


Printeaza Pagina

În 2020, valoarea pieței serviciilor poștale a crescut cu 22%, pâna la 3,7 miliarde de lei

 06.10.2021

„Creșterea traficului de colete și reducerea timpilor de livrare, dar și creșterea numarului de furnizori, accentuarea concurenței și instalarea de pachetomate au fost principalele tendințe din piata serviciilor poștale în anul 2020. Criza sanitara și avântul comerțului electronic s-au propagat și sunt vizibile în traficul și veniturile specifice pieței serviciilor poștale. Livrarea comenzilor online s-a consacrat astfel ca principalul motor al sectorului poștal.”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM. Infografic aici.

Traficul poștal în 2020

Din totalul de 568 de milioane de trimiteri poștale (în creștere cu 2% fata de anul 2019), coletele au ajuns sa reprezinte o treime (34%, de la 26% în 2019), în timp ce trimiterile de corespondența reprezinta 59%. Creșterea robusta a traficului de colete a alimentat avansul cu 22% în anul 2020 al veniturilor obținute din furnizarea serviciilor poștale, pâna la valoarea de 3,7 miliarde de lei. Numarul mediu de trimiteri poștale pe locuitor a fost de 30, din care 10 au fost colete.

·        Colete

Traficul de colete a crescut cu 33%, pâna la 191 de milioane, și a generat venituri de peste 2,9 miliarde de lei (+29%), însemnând un venit mediu de peste 15 lei/colet (13 lei pentru un colet intern, trimis pe teritoriul României, comparativ cu 108 lei pentru un colet internațional, trimis din România catre alte țari).

Coletele interne au fost livrate în medie în 1,3 zile de la intrarea în retelele postale, 84% dintre acestea fiind livrate în ziua imediat urmatoare, doar 1% dintre ele fiind transmise în 5 zile sau mai mult. Ponderea coletelor livrate prin sistemele automate (pachetomate) este înca foarte mica, desi a depasit pragul de 1%. Mare parte dintre utilizatori (94%) prefera sa primeasca coletele interne la adresele precizate (de domiciliu sau serviciu).

Principalii competitori de pe piata livrarilor de colete, în functie de trafic, au fost, în 2020, Fan Courier (31%), Sameday (17%) si Cargus (15%).

·        Corespondenta

Deși dețin o pondere de aproape 60% din totalul traficului poștal din România, trimiterile de corespondența și imprimatele au generat doar 18% din veniturile pieței, venitul mediu obținut pentru o astfel de trimitere fiind de 2 lei.

96% din trimiterile de corespondenta și imprimate au fost livrate în România, au adus un venit unitar mediu de 1,6 lei și au ajuns la destinatar în 2,4 zile, timp aproape dublu comparativ cu un colet.

Valoarea pieței serviciilor poștale

Valoarea totala a pieței serviciilor poștale a fost de 3,7 miliarde lei în anul 2020, cu 22% mai mult fața de 2019. Veniturile din traficul poștal intern au fost de 2,9 miliarde, înregistrând o creștere de peste 28%. Astfel, cele aproape 30 de trimiteri poștale/locuitor înregistrate în 2020 au generat venituri medii din servicii postale în valoare de 192 lei, cu peste 22% mai mult decât în anul anterior.

În funcție de veniturile din servicii postale obtinute în anul 2020, principalii competitori de pe piața serviciilor poștale din România sunt Fan Courier, cu o cota de piața de 23%, Compania Naționala Poșta Româna (17%) și Sameday cu 12% din totalul veniturilor.

Serviciul universal

Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 206 de milioane de trimiteri poștale în anul 2020 (în creștere cu peste 6% fața de anul anterior, datorata trimiterilor interne). Scaderea cu aproape 20% a traficului internațional inclus în sfera serviciului universal a fost compensata de  creșterea cu 11% a traficului intern, care a ajuns sa reprezinte 88% din traficul de serviciu universal.

În 2020, prin serviciul universal au fost distribuite, între altele, peste 28 milioane taloane de plata a drepturilor de protectie sociala si documente de informare, întocmite de Casa Nationala de Pensii Publice.

Serviciul universal a contribuit astfel cu 36% la realizarea traficului poștal și cu peste 16% la realizarea veniturilor totale ale sectorului.

Reclamații privind serviciile poștale

Numarul total de reclamatii primite de furnizorii de servicii postale a crescut cu 23% în anul 2020, însa numarul celor considerate ca fiind întemeiate se menține la un nivel constant (105 mii). Pentru 70 mii de reclamații au fost acordate despagubiri, în valoare totala de 13,4 milioane de lei, respectiv o despagubire medie de 191 lei, în scadere cu 36% fața de 2019.

Informatii din studii de piata

Conform informațiilor dintr-un studiu de piața realizat la comanda ANCOM la finalul anului 2020, 26% dintre respondenți au utilizat serviciile poștale în ultimul an în calitate de expeditori. 19% dintre expeditorii de colete au folosit aceste servicii de câteva ori pe luna, iar 46% de câteva ori pe an. În ceea ce privește achizițiile online, o treime dintre utilizatorii de servicii postale au realizat astfel de achizitii de câteva ori pe luna, alti 31% declarând ca au cumparat online de câteva ori pe an. Totusi, 20% dintre utilizatorii de servicii postale nu au facut niciodata cumparaturi online.

Raportul integral privind piața serviciilor poștale din România în anul 2020 poate fi consultat aici.