21.06.2016

Conexiuni afectate și durata
Cele mai multe conexiuni afectate de incidente în 2015 au fost cele de telefonie mobila (2,7 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (2,5 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixa (aproximativ 660 de mii de conexiuni afectate) și internet fix (aproximativ 350 de mii de conexiuni afectate per serviciu), cele mai puține conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 140 de mii).
Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, anul trecut un incident de securitate a afectat în medie 22.773 de conexiuni. Durata medie a unui incident a fost de aproximativ 4 ore, în timp ce durata totala a incidentelor raportate pe anul 2015 este de 1.050 de ore. Cele mai multe incidente de securitate au avut loc în București, urmat de județele Gorj, Teleorman și Dâmbovița.
Cauzele incidentelor
26% dintre incidente au avut cauze care au vizat erori de sistem software sau hardware, erori umane constând în configurarea și operarea greșita a echipamentelor), majoritatea de 74% fiind însa determinate de factori externi (ex. întreruperea alimentarii cu energie electrica sau secționarea accidentala a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).
În total, aproximativ 40% dintre incidente au fost cauzate de probleme de alimentare cu energie electrica. În luna aprilie s-au raportat cele mai multe dintre incidente (40 din totalul de 281), majoritatea fiind generate de întreruperi în alimentarea cu energie electrica.
Impact asupra 112
90% dintre incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenta la numarul 112, dat fiind ca cele mai multe dintre incidentele din 2015 au vizat serviciile de telefonie mobila. Totuși, utilizatorii au putut apela numarul de urgența daca zona din care s-a inițiat apelul era acoperita de alt furnizor de telefonie mobila sau de alte stații de baza din rețea, neafectate de incident.
Despre Raportul ANCOM
“Pentru a avea o imagine cât mai exacta a situației privind securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, am lansat în luna aprilie a acestui an un chestionar adresat furnizorilor, prin care dorim sa evaluam stadiul de implementare a masurilor de securitate în domeniul managementului incidentelor. Pe baza raspunsurilor primite, ANCOM va elabora un raport care sa reflecte abordarile furnizorilor, cu evidențierea celor mai bune practici în domeniu, care vor putea fi replicate și la nivelul altor furnizori”, a declarat Eduard Lovin, Director Executiv ANCOM.
De asemenea, pentru a sprijini furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice în efortul proactiv de a asigura securitatea și integritatea rețelelor, ANCOM a publicat în 2016 un Ghid de implementare a masurilor de securitate în domeniul managementului incidentelor.