Printeaza Pagina

Contractul la distanța nu se considera încheiat doar ca urmare a exprimarii acordului verbal la telefon

24.04.2019

Dupa prezentarea ofertei pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune și acceptarea acesteia în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul mai are de parcurs înca doi pași importanți pentru încheierea unui contract pentru servicii de comunicații electronice. În primul rând, utilizatorul trebuie sa primeasca de la furnizor pe un suport durabil (scrisoare prin poșta, e-mail sau fax, etc.), oferta prezentata și agreata în cadrul convorbirii telefonice și apoi, cel mai important aspect, trebuie sa semneze oferta sau sa-și exprime acordul în scris, pe un suport durabil, contractul fiind considerat încheiat abia dupa acest moment. În plus, utilizatorul are dreptul sa se retraga din contractul la distanța în termen de 14 zile de la data exprimarii acordului în scris sau data primirii produselor, fara a invoca vreun motiv.

 

Contractul la distanța
Contractul la distanta este acel contract încheiat între un furnizor de comunicații electronice și un utilizator, în cadrul unui sistem organizat de vânzari sau de prestare de servicii, fara prezența fizica simultana a celor doua parți, cu utilizarea exclusiva a unuia sau mai multor mijloace de comunicare la distanta (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicatii online etc.).
 
Drepturile utilizatorilor
În situația încheierii unui contract la distanța ca urmare a prezentarii unei oferte în cadrul unei convorbiri telefonice, utilizatorul trebuie sa știe ca:
  • oferta discutata telefonic și o serie de informații minime cu privire la serviciile pe care urmeaza sa le contracteze trebuie sa ajunga la el în forma scrisa, pe un suport durabil, înainte de încheierea unui contract;
  • contractul la distanța îl angajeaza pe utilizator doar dupa ce aceasta a semnat oferta sau și-a dat consimțamântul scris pentru oferta respectiva, pe un suport durabil;
  • utilizatorul are dreptul sa se retraga din contract, fara nicio justificare, în termen de cel mult 14 zile de la exprimarea consimțamântului în scris sau data primirii produselor.
Obligațiile furnizorilor
Înainte de încheierea contractului la distanța, în cadrul convorbirii telefonice, furnizorul de servicii de comunicații electronice trebuie sa puna la dispoziția utilizatorului cel puțin urmatoarele informații privind:  
  • caracteristicile esențiale ale serviciilor/echipamentelor oferite;
  • tarifele și modalitatea de calcul al acestora, beneficiile, opțiunile și extraopțiunile incluse;
  • perioada contractuala minima;
  • dreptul de retragere din contract și condițiile în care utilizatorul își poate exercita acest drept;
  • modalitațile de plata, livrare, data pâna la care se angajeaza sa livreze echipamentele.
Daca contractul la distanța se încheie prin alte mijloace de comunicare la distanța, furnizorul trebuie sa îi comunice utilizatorului informațiile minime precontractuale într-un mod adecvat mijlocului de comunicare respectiv. În cazul acestor contracte, momentul închierii contractului la distanța îl constituie momentul confirmarii de catre furnizor, pe un suport durabil, a acceptarii comenzii transmise de consumator.
Pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicații electronice, dar și al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM și ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentata modalitatea de interpretare a legislației naționale referitoare la încheierea contractelor la distanța, respectiv în afara spațiilor comerciale. 
 
Informațiile specifice despre încheierea contractelor la distanta pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.
 
Din totalul de 3.611 de reclamații ale utilizatorilor primite și soluționate de catre ANCOM anul trecut, 9% au vizat încheierea contractelor la distanța.
 
Ce, cum și unde reclami?
Daca ești consumator, ai încheiat un contract la distanța și furnizorul nu ți-a respectat drepturile în cadrul procesului de încheiere a contractului, poți sesiza ANCOM sau Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.

Daca ești utilizator final persoana juridica, ai încheiat un contract la distanța și furnizorul nu ți-a respectat drepturile în cadrul procesului de încheiere a contractului, poți sesiza ANCOM