Printeaza Pagina

Ce trebuie sa știe utilizatorii care doresc încetarea unui contract de telefonie

 06.12.2021

 

ANCOM: Înainte de a solicita încetarea unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfatuiți sa verifice condițiile din contract.

Încetarea contractului la cererea utilizatorului

Atunci când doresc încetarea contractului de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfatuiți sa verifice urmatoarele:

ü  daca a expirat perioada contractuala initiala, caz în care nu sunt percepute penalitați pentru rezilierea contractului;

ü  ce penalitați se aplica daca solicita încetarea contractului înainte de expirarea perioadei inițiale;

ü  termenul si modalitatile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care este operata efectiv încetarea contractului (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de catre utilizator).

Toate aceste informații trebuie sa se gaseasca în contract.

Unii furnizori ofera posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului sa fie adresata și telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur daca cererea este adresata în scris și este transmisa prin posta, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusa la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfatuiți sa solicite un numar de înregistrare.

Mai multe detalii despre contractele de telefonie încheiate cu operatorii sunt disponibile pe InfoCentrul ANCOM, aici.

Trecerea de la abonament la cartela preplatita sau portarea

Atunci când utilizatorii solicita trecerea de la abonament la cartela preplatita, la același furnizor de telefonie, trebuie sa aiba în vedere ca acest aspect ține de politica comerciala a fiecarui furnizor. Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor daca și în ce condiții accepta astfel de solicitari din partea utilizatorilor, aceasta situație nefiind reglementata de legislația din domeniul comunicațiilor electronice.  

Daca furnizorul refuza o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesați în mod special de serviciile acestuia, ci doar sa-și pastreze numarul de telefon și, totodata, sa beneficieze de servicii preplatite, aceștia au posibilitatea sa-și porteze numarul de telefon.

În acest caz utilizatorii trebuie sa aiba în vedere ca cererea de portare reprezinta, în același timp, o cerere de încetare a contractului pe care aceștia îl au cu furnizorul din rețeaua caruia pleaca și nu vor fi scutiți de plata eventualelor taxe de reziliere anticipata.

Obligațiile furnizorilor

În plus fața de informațiile prevazute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligați sa publice pe site-urile proprii:

ü  informații legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr.158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali;

ü  informații privind demersurile pe care utilizatorii trebuie sa le faca pentru a obține încetarea contractului;

ü  adresa de e-mail, adresa poștala și numarul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de încetare a contractului;

ü  formulare/cereri-tip, daca se solicita completarea acestora, precum și informații legate de modalitațile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, daca este cazul;

ü  informații legate de penalitațile care pot fi aplicate în cazul încetarii anticipate a contractului, daca astfel de penalitați sunt percepute.

Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015, toate informațiile destinate utilizatorilor trebuie sa se regaseasca pe site-urile furnizorilor într-un loc ușor accesibil, prezentate într-un mod vizibil și bine structurat.

Reclamații

ANCOM poate lua masuri daca furnizorul nu a prevazut în contract sau pe pagina sa de internet informații legate de încetarea contractelor. Sesizarile pot fi trimise aici.  

Atenție! Daca un furnizor refuza sa dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartela preplatita, în rețeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încalcare a legislației din domeniul comunicațiilor electronice.

Daca însa prin contract este reglementata o astfel de situație și furnizorul nu respecta aceasta prevedere contractuala sau în cazul în care furnizorul nu da curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.