Printeaza Pagina

ANCOM propune regulile licitaţiei pentru acordarea multiplexurilor de televiziune digitală

28.11.2013
 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a supus astăzi consultării publice proiectul de decizie şi caietul de sarcini pentru organizarea unei licitaţii în vederea acordării licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio în sistem digital terestru de televiziune. ANCOM propune ca alocarea celor cinci multiplexuri de televiziune digitală să se facă printr-o procedură de selecţie competitivă.
ANCOM va scoate la licitaţie cinci multiplexuri de televiziune digitală terestră, patru în UHF şi unul în VHF, în standard DVB-T2. Multiplexul digital reprezintă un grup de programe de radiodifuziune şi televiziune, servicii multimedia suplimentare şi alte date asociate de identificare transmisede la staţiile de emisie către utilizatorii finali pe cale radio terestră, utilizând modulaţie digitală în limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecvenţă.
Câştigătorul primului multiplex în UHF (MUX 1) va avea obligaţia de a transmite „free to air”, în condiţii transparente, concurenţiale şi nediscriminatorii, posturile publice şi private de televiziune care se transmit în prezent în sistem analogic terestru, în conformitate cu prevederile Legii audiovizualului. De asemenea, potrivit Strategiei elaborate de către Ministerul Societăţii Informaţionale, acest multiplex va trebui să asigure o acoperire în recepţie fixă de 90% din populaţie şi 80% din teritoriu până la 31 decembrie 2016, fiind singurul multiplex din cele 5 disponibile care are astfel de obligaţii de acoperire. Pentru MUX 2, MUX 3, MUX 4 şi MUX 5, operatorii vor avea obligaţia ca până la 1 mai 2017 să aibă în funcţiune cel puţin 36 de emităţoare pentru fiecare dintre reţelele corespunzătoare acestor multiplexuri, instalate câte unul în fiecare zonă de alocare. Toate multiplexurile vor fi acordate pe o perioadă de 10 ani, iar licenţele vor intra în vigoare începând cu 17 iunie 2015.
Procedura de selecţie competitivă presupune ca fiecare ofertant să depună o ofertă iniţială prin care să indice numărul de multiplexuri pe care doreşte să le achiziţioneze. În cazul în care cererea depăşeşte numărul de multiplexuri disponibile, se vor organiza runde primare de licitaţie până când cererea nu mai depăşeşte oferta. În cazul în care, după încheierea rundelor primare există multiplexuri care nu au fost câştigate de niciun ofertant, în scopul adjudecării acestora, ANCOM poate decide organizarea unei runde primare suplimentare la care  poate participa orice ofertant admis în etapa de licitaţie. De asemenea, repartizarea multiplexurilor MUX2, MUX3 şi MUX4 către ofertanţii câştigători, în urma ofertei iniţiale sau a rundelor primare, după caz, se va face prin runda de alocare. Preţul de pornire pentru fiecare multiplex reprezintă taxa minimă de licenţă ce va fi stabilită de către Guvern, la propunerea ANCOM.
Pentru a fi admis în etapa de licitaţie, un candidat trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de criterii de calificare, ca de exemplu: să fie societate comercială română sau străină; cifra de afaceri medie pe ultimii 3 ani sau pe perioada scursă de la înfiinţare, dacă aceasta este mai scurtă de 3 ani, să fie de minimum 2.000.000 euro; durata de funcţionare a candidatului prevăzută în actul constitutiv trebuie să fie cel puţin până la data de 17 iunie 2025; să-şi fi îndeplinit obligaţiile exigibile de plată către bugetul de stat, bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri şi către ANCOM; candidatul să nu facă parte din grupul altui candidat.
Televiziunea digitală terestră este o alternativă pentru utilizatorii din România şi vine să completeze paleta serviciilor care se află astăzi la dispoziţia utilizatorilor români. În România există o piaţă competitivă a retransmisiei programelor audiovizuale, unde fiecare tip de serviciu are costuri şi beneficii, avantaje şi dezavantaje. Important este ca utilizatorii să aibă la dispoziţie suficiente opţiuni ca să aleagă oferta care se potriveşte cel mai bine aşteptărilor lor.”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

Documentaţia licitaţiei poate fi consultată aici, persoanele interesate fiind invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 08.01.2014, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.