ANCOM realizează studii şi analize de piaţă, elaborează metodologii, modele şi principii de reglementare a pieţelor de comunicaţii electronice, care stau la baza fundamentării deciziilor proprii. De asemenea, în vederea exercitării atribuţiilor legale în ceea ce priveşte monitorizarea concurenței și realizarea analizelor pe pieţele relevante din sectorul comunicaţiilor electronice din România, Autoritatea poate comanda societăților specializate realizarea de studii de piață în rândul utilizatorilor finali.
Statutul de furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice presupune asumarea de către persoanele autorizate în acest sens a obligaţiei de a ţine la curent ANCOM cu o serie de parametri şi date statistice.
De asemenea, în conformitate cu
Recomandarea Comisiei Europene referitoare la pieţele relevante susceptibile de reglementare
ex ante în vigoare, ANCOM realizează periodic analize de piaţă pentru a identifica pieţele relevante din sectorul comunicaţiilor electronice din Romania, a evalua situaţia concurenţială pe aceste pieţe, respectiv a stabili necesitatea impunerii unor măsuri de reglementare, proporţionale cu problemele concurenţiale identificate.