A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540


Printeaza Pagina

ANCOM a analizat efectele „bombardamentului cu SMS-uri” asupra apelarii abuzive a numarului 112

26.08.2009

 

 

În urma analizarii efectelor avute de masura provizorie de avertizare prin SMS a celor care apeleaza abuziv numarul de urgenta 112, a reiesit faptul ca bombardamentul cu SMS-uri nu este o masura suficienta, efectul acestuia fiind scazut si diminuându-se rapid.

Masura, initiata anul trecut de un grup de lucru format din MCSI, STS, ANCOM si reprezentantii principalilor operatori de telefonie si adoptata printr-o decizie a ANCOM, consta în transmiterea de mesaje de avertizare catre cei care apeleaza de mai multe ori nejustificat serviciul 112 si a fost aplicata timp de trei luni, în perioada 20 martie – 20 iunie a acestui an, în cadrul unui proiect pilot menit sa testeze eficacitatea acestei solutii.

Pe baza statisticilor furnizate de operatorul Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) dupa încheierea celor trei luni de testare, ANCOM a evaluat impactul acestei masuri, luând în considerare atât apelurile abuzive, cât si pe cele reale din perioada bombardamentului cu SMS-uri, si, pentru comparatie, apelurile initiate în cele trei luni premergatoare aplicarii masurii. Statisticile analizate de ANCOM arata ca, desi se constata o scadere cu 36,84% a numarului de apeluri abuzive în cele trei luni de bombardament fata de media celor trei luni anterioare bombardamentului, se constata si o scadere cu 39,11% a numarului de apeluri reale, astfel ca ponderea medie a apelurilor abuzive în totalul apelurilor catre 112 a înregistrat o usoara crestere de la 53,1% în cele trei luni anterioare bombardamentului la 54% în perioada de bombardament.

Astfel, numarul mediu total de apeluri catre 112 în lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe luna, în timp ce numarul mediu lunar de apeluri abuzive în aceeasi perioada a fost de 524.195, adica 53,1% din total. În perioada „bombardamentului”, adica 20 martie-20 iunie, numarul mediu total de apeluri catre SNUAU a fost de 612.687 apeluri pe luna, în timp ce numarul mediu de apeluri abuzive în aceeasi perioada a fost de 331.078, adica 54% din total.

Un indicator care arata ca masura produce totusi un efect asupra apelantilor abuzivi este numarul de  apeluri de la un anumit numar de telefon. De exemplu, utilizatorul numarului 0722.00x.xxx a sunat în prima luna de bombardament de 2.432 de ori catre serviciul de urgenta, de 1.567 de ori în cea de-a doua luna si de 1.708 ori în ultima luna (media apelurilor de la acest numar în cele trei luni pre-bombardament fiind de 3.030 de apeluri pe luna). Acelasi comportament se înregistreaza si în cazul numarului 0745.71x.xxx, de pe care s-a sunat de 2.921 de ori, respectiv de 1.546 si de 2.045 de ori. Efectul constatat la majoritatea numerelor de pe care se apeleaza frecvent abuziv 112 a fost de scadere în primele doua luni si revenire pe trend crescator în a treia luna de „bombardament”.

Datele prelucrate de ANCOM arata ca succesul masurii pilot de combatere a apelarii abuzive nu a fost cel scontat. Scaderea importanta, la prima vedere, a numarului de apeluri abuzive (de la 495.819 în luna februarie, la 355.477 în intervalul 20 martie-20 aprilie si 315.837 în perioada 21 aprilie-20 mai) poate fi pusa în mare parte pe seama ineditului masurii implementate, dar se înscrie si în fluctuatia numarului total de apeluri catre SNUAU. Din interpretarea datelor statistice a reiesit ca efectele acestei masuri tind sa se plafoneze în timp, iar, în ceea ce îi priveste pe cei care apeleaza abuziv în mod repetat 112 se constata o revenire pe trend crescator a numarului de apeluri abuzive efectuate de la acelasi numar de telefon.

“În urma acestei analize, ANCOM considera necesara definirea si implementarea unui set de masuri simultane de combatere a apelarii abuzive la 112, set care poate contine transmiterea unei avertizari prin SMS a celui care apeleaza abuziv 112, dar si o solutie de restrângere temporara a accesului acestuia la serviciile comerciale de telefonie pentru ca cel ce apeleaza abuziv sa nu mai poata folosi telefonul decât pentru a suna la 112. Deblocarea nu se va putea face decât de catre operatorul care a vândut cartela si numai dupa prezentarea datelor personale ale utilizatorului, ceea ce va permite politiei sa aplice amenzile prevazute de lege, care pot merge de la 500 la 1.000 de lei”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM. „Aceste masuri au fost concepute astfel încât sa se aplice în special celor care utilizeaza cartele preplatite, pentru ca peste 90% dintre apelurile abuzive catre 112 provin de la astfel de utilizatori,” a precizat Marinescu.

Raportul a fost prezentat Comitetului national de coordonare a activitatii Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta format din reprezentantii MCSI, STS, ANCOM, MAI si MS împreuna cu recomandarile ANCOM, urmând ca masurile care se vor aplica în continuare pentru descurajarea apelurilor abuzive sa fie analizate si stabilite în cadrul grupului.

Numarul total de SMS-uri de avertizare în cele trei luni a fost de 701.340 trimise catre 16.816 de apelanti abuzivi care utilizeaza cartele telefonice preplatite.

Alte informatii utile:

Printre masurile adoptate pe plan european împotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta se numara: posibilitatea ca, în cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un numar, apelantul sa fie înscris pe o lista neagra temporara (blacklist) în Danemarca, Republica Ceha, Germania, Spania, Lituania si Olanda. Spania, Olanda si Belgia au implementat mesaje vocale automate de avertizare în timp ce în Germania si Slovenia exista posibilitatea de a reveni (call back) la apelantii care încalca regulile pentru a-i avertiza si descuraja. Tari ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Ceha, Irlanda, Slovenia si Slovacia impun sanctiuni penale, de la amenzi între 300 si 3.000 euro pâna la doua saptamâni de detentie celor care încalca regulile în cazuri serioase. Germania, Spania si Olanda au ales implementarea simultana a trei masuri de combatere a apelurilor abuzive la 112, Slovenia si Republica Ceha câte doua, în timp ce în celelalte tari functioneaza câte o singura masura împotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta.

Conform unui document de lucru al Comisiei Europene, publicat la 23 iulie 2008, proportia de apeluri abuzive/false la numarul de urgenta 112 era în anul 2007 foarte mare (85%-95%) în Bulgaria, România, Slovacia si Ungaria. Procentajul era de asemenea ridicat în Republica Ceha (60%-80%), Spania (73%), Polonia (70%), Olanda (66%), Suedia (60%) si Letonia (52%). În Finlanda se raporta un procentaj de 27%, în timp ce în Luxemburg si Grecia s-a raportat cel mai mic procent de apeluri abuzive/false, de 21,47%, respectiv 15%.