Comunicate de presă

Perioada minima contractuala - sau cāt costa un telefon 'gratuit'

14.05.2014
 
Conform legii, īn Romānia contractele de servicii de comunicatii electronice (telefonie, internet sau televiziune) se īncheie pentru o perioada minima care nu poate depasi doi ani. Furnizorii au īnsa obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor si oferte cu o perioada contractuala minima de pāna la 12 luni. Utilizatorii pot rezilia contractul fara plata unor penalitati de reziliere anticipata numai dupa expirarea perioadei minime contractuale.
Reclamatiile primite de ANCOM arata faptul ca notiunea de perioada minima contractuala nu le este familiara tuturor utilizatorilor si ca nu toti īnteleg cum īi afecteaza aceasta clauza īn momentul īn care decid sa īnceteze un contract de servicii de comunicatii electronice.
Perioada minima contractualasau durata contractuala initiala este acea perioada pe cuprinsul careia utilizatorii nu pot rezilia contractul īncheiat cu un furnizor de servicii de comunicatii decāt cu plata unor penalitati, cu exceptia cazurilor īn care utilizatorii solicita rezilierea ca urmare a modificarii unilaterale a contractului de catre furnizori. Furnizorii stabilesc o astfel de perioada contractuala pentru a-si asigura recuperarea cheltuielilor īn cazul ofertelor comerciale care cuprind anumite beneficii suplimentare pentru utilizatori (precum telefoane gratuite sau la pret redus, tablete, console de jocuri, planuri tarifare promotionale, instalare gratuita a serviciilor etc.).
Pentru a proteja utilizatorii, legislatia telecom stabileste doua praguri pentru perioada contractuala minima: 12, respectiv 24 de luni. Furnizorii de comunicatii nu pot īncheia cu utilizatorii contracte cu o durata initiala mai mare de 24 de luni. Ei sunt īn acelasi timp obligati sa aiba si oferte cu o durata initiala mai mica sau egala cu 12 luni.De regula, contractele cu o perioada initiala mai mare de 12 luni presupun beneficii suplimentare pentru utilizatori fata de cele cu perioada initiala mai mica de 12 luni. Aceste prevederi legale se aplica automat īn cazul persoanelor fizice si la cerere īn cazul persoanelor juridice.
Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicatii electronice trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului, iar īn caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru īncetarea contractului (de exemplu, echivalentul valorii abonamentului pentru lunile ramase pāna la expirarea perioadei minime). Acest lucru este valabil si pentru persoanele care doresc sa-si porteze numarul de telefon, avānd īn vedere ca prin depunerea unei cereri de portare solicita automat si īncetarea contractului cu furnizorul din reteaua caruia vor sa plece.
Perioada contractuala minima nu trebuie confundata cu durata totala a contractului. Astfel, dupa expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula īn continuare pe o perioada nedeterminata sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuala minima, īn functie de prevederile concrete ale contractului, daca abonatii nu solicita īncetarea acestuia. Īn aceasta situatie, renuntarea la contract se face fara plata unor penalitati pentru ca durata minima contractuala a expirat.
Cele mai recente date ANCOM arata ca, la data de 31.12.2013, īn Romānia existau 8,6 milioane de conexiuni la servicii de acces la internet īn banda larga pe baza de abonament (dintre care 3,8 milioane erau conexiuni de acces la internet la puncte fixe, iar 4,8 milioane reprezentau conexiuni de acces la internet la puncte mobile), 9,6 milioane de abonati la servicii de telefonie (dintre care 4 milioane reprezentau abonati la servicii de telefonie fixa, iar 5,6 milioane erau abonati la servicii de telefonie mobila) si, respectiv, 6,4 milioane de abonati la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost.
Pentru informatii suplimentare, cei interesati pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe īntelesul tau. Utilizatorii pot sesiza ANCOM īn situatiile īn care contractul de servicii telecom nu contine nicio precizare referitoare la durata sau la durata initiala a acestuia, mentioneaza o perioada minima contractuala mai mare de 24 de luni sau īn situatiile īn care nu li s-a oferit posibilitatea de a īncheia un contract cu o durata initiala de cel mult 12 luni, urmānd pasii din sectiunea Sesizeaza ANCOM
Sectiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune) si serviciile postale, pentru a-i sprijini īn alegerea si folosirea acestor servicii. Informațiile se referaīn principal la īncheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. Īn plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.