Comunicate de presă

Noua procedură de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în sectorul serviciilor poştale

14.08.2013

 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a discutat cu industria decizia privind condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale. Conform noii decizii, Autoritatea va desemna, la cerere sau din oficiu, pentru o perioadă de maxim 10 ani, unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal, pentru întreg teritoriul sau pentru diferite zone ale ţării.
Orice furnizor de servicii poştale autorizat să furnizeze serviciile incluse în sfera serviciului universal poate fi desemnat furnizor de serviciu universal, la cerere sau, dacă nu există solicitări în acest sens, din oficiu, de către ANCOM. Desemnarea ca furnizor de serviciu universal se va face pentru o perioadă suficientă pentru a asigura viabilitatea economică a serviciilor furnizate, dar nu mai mult de 10 ani. ANCOM va putea desemna unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal pentru a furniza unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal, pe întreg teritoriul naţional sau doar pentru o parte a acestuia, astfel încât să fie asigurată acoperirea întregului teritoriu.
Compensarea costului net se va realiza doar la cererea furnizorului de serviciu universal şi va fi finanţată prin intermediul unui fond de serviciu universal administrat de ANCOM. În ipoteza în care suma colectată prin acest fond va fi insuficientă, diferenţa dintre costul net ce urmează a fi compensat şi suma colectată va fi suportată din fonduri publice.
Costul net al furnizării serviciului universal reprezintă pierderile înregistrate de furnizorul desemnat ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin în această calitate. 
A fost de asemenea modificată aria serviciului universal prin eliminarea serviciilor de publicitate prin poştă şi includerea serviciului de furnizare a cecogramelor în această sferă.
În prezent, dreptul de acces la serviciul universal este asigurat pe întreg teritoriul României de către Compania Naţională Poşta Română (CNPR), care deţine calitatea de furnizor de serviciu universal până la data de 31 decembrie 2013.
Decizia ANCOM adoptată astăzi transpune prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 187/2013, care au adus o serie de modificări faţă de cadrul legislativ anterior. Astfel, la nivelul legislaţiei primare, aspecte precum desemnarea furnizorilor de serviciu universal, sfera serviciilor poştale ce fac obiectul serviciului universal, mecanismul de finanţare al costului net, dar şi drepturile şi obligaţiile furnizorilor de serviciu universal au fost modificate în acord cu prevederile comunitare în domeniu.
Accesul la serviciul universal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul sau furnizorii de serviciu universal desemnaţi au obligaţia de a furniza servicii la tarife accesibile pe întreg teritoriul pentru care au fost desemnaţi, inclusiv în zonele situate în condiţii geografice excepţionale sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde volumul de corespondenţă este mic şi din acest motiv activitatea poate fi neprofitabilă.
Decizia privind condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale va fi trimisă spre publicare în Monitorul Oficial al României şi va intra în vigoare la trei zile de la publicare.