Comunicate de presă

Īn prima jumatate a acestui an, numarul reclamațiilor īnregistrate la ANCOM a crescut cu 64% fața de aceeași perioada a anului 2019

  14.07.2020

 

Īn primele 6 luni din 2020 Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații (ANCOM) a primit peste 2.400 de reclamatii de la utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din Romānia. „Tot mai multi utilizatori cunosc rolul ANCOM si ni se adreseaza pentru solutionarea problemelor pe care le īntāmpina īn utilizarea serviciilor de comunicatii. Atāt dezvoltarea sectorului, cāt si perioada atipica īn care ne aflam au facut ca numarul petitiilor transmise catre ANCOM sa creasca cu 64%. De exemplu, amploarea pe care a capatat-o serviciul de livrare colete īn aceasta perioada s-a vazut si īn numarul de reclamatii primite de noi, mai multe cu 59% fata de anul trecut” a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.

Un alt factor care a determinat creșterea numarului de reclamații īl reprezinta atribuțiile pe care ANCOM le-a avut pe perioada starii de urgența privind știrile false despre COVID-19. Īn aceasta perioada au fost īnregistrate 367 de reclamații cu acest subiect, reprezentānd 15% din numarul total al reclamațiilor.

Servicii poștale

10% (īn creștere cu 59,33% fața de aceeași perioada a anului precedent) din totalul reclamațiilor īnregistrate la ANCOM īn prima jumatate a acestui an au avut ca subiect furnizarea serviciilor poștale.

Problemele semnalate cel mai des de utilizatorii serviciilor poștale au fost legate de nelivrarea trimiterilor poștale (20%), pierderea sau furtul acestora (17%), termenul de livrare a trimiterilor poștale (14% din totalul reclamațiilor) și deteriorarea trimiterilor poștale (12%).

Servicii de comunicații electronice

Din totalul reclamațiilor primite de Autoritate īn prima jumatate a anului 2020, 50% au vizat serviciile de comunicații electronice, principalele nemulțumiri reclamate vizānd aspecte care țin de relația contractuala cu furnizorii de servicii de comunicații electronice. Astfel, utilizatorii au semnalat probleme privind īncetarea contractelor (23% din reclamațiile referitoare la serviciile de comunicații electronice), facturarea acestor servicii (20%), nerespectarea contractelor de catre furnizori (12%) și derularea contractelor la distanța (11%).

Īn mod firesc (avānd īn vedere limitarea deplasarilor externe), reclamațiile privind serviciul de roaming au fost īn scadere comparativ cu prima jumatate a anului precedent (2%, fața de 7% īn primele 6 luni din 2019), acestea vizānd īn special roaming-ul involuntar.

5% dintre petițiile trimise la ANCOM au vizat probleme īntālnite īn procesul de portare a numerelor de telefon.

Alte subiecte reclamate

Din totalul petițiilor primite de ANCOM īn prima jumatate a anului, 9% au vizat aspecte referitoare la acoperirea și calitatea semnalului pentru serviciile de telefonie și internet, 7% au vizat problemele tehnice (deranjamente) și 4% au vizat noile tehnologii.

Soluționarea reclamațiilor

ANCOM poate interveni direct īn situațiile īn care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune īncalca anumite drepturi de informare ale utilizatorilor, nu ofera serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respecta legislația din acest domeniu), nu respecta reglementarile legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informații īn contracte sau nu respecta condițiile de īncheiere a contractelor la distanța.

Reclamațiile privind nerespectarea/neexecutarea contractelor de catre furnizorii de servicii de comunicații electronice pot fi adresate de catre utilizatorii persoane fizice Autoritații Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate īn aceasta situație se pot adresa instanței de judecata competente.

Īn ceea ce privește serviciile poștale, īn cazul nerespectarii termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competența legala de a sancționa furnizorii pentru nerespectarea contractului/ Condițiilor generale privind furnizarea serviciilor poștale. Īn caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau parțiala) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu au primit un raspuns de la furnizor īn maxim 3 luni sau sunt nemulțumiți de raspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada īndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmānd pașii descriși aici. ANCOM nu poate īnsa stabili cuantumul despagubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecata.

Mai multe detalii sunt disponibile īn secțiunea InfoCentru a paginii de internet ANCOM sau pe pagina de Facebook a Autoritații.