Comunicate de presă

Īn ce condiții se īncheie contractele de telefonie, internet sau televiziune initiate printr-un apel telefonic

 29.01.2021

 

ANCOM: Utilizatorii pot īncheia un contract de telefonie, internet sau televiziune și de la distanța, de cele mai multe ori, aceste contracte fiind inițiate printr-un apel telefonic primit de la furnizor. Īn contextul sanitar actual, acest tip de prezentare a ofertelor și de īncheiere a unor noi contracte prin intermediul mijloacelor de comunicații a devenit tot mai popular. De aceea este important ca utilizatorii sa cunoasca care sunt pașii legali care trebuie parcurși și mai ales faptul ca, dupa conversația telefonica inițiala, furnizorul trebuie sa transmita toate informațiile referitoare la oferta și pe un suport durabil (hārtie, e-mail, fax). Contractul se considera īncheiat doar daca utilizatorul a semnat oferta și a transmis-o furnizorului sau a trimis consimțamāntul scris pe un suport durabil catre furnizor.

Īn anul 2020, Autoritatea a primit o serie de sesizari de la utilizatori cu privire la contractele īncheiate la distanța, din care a reieșit faptul ca existau anumite deficiențe īn procesul de īncheiere a acestora. Īn acest sens, ANCOM a efectuat un numar de 29 controale, īn urma carora au fost aplicate amenzi īn cuantum de 480.000 lei. Autoritatea va continua sa monitorizeze modalitațile de īncheiere a contractelor la distanța și sa ia masurile care se impun.  

Pași pentru īncheierea unui contract la distanța īn urma unui apel telefonic:

Pasul 1: Īn cadrul convorbirii telefonice, furnizorul are obligația de a oferi inițial o serie de informații minime cu privire la oferta:

ü  identitatea furnizorului;

ü  principalele caracteristici ale serviciilor și produselor care urmeaza sa fie contractate;

ü  prețul total al serviciilor și produselor: valoarea planului tarifar; beneficiile incluse și valabilitatea acestora; extraopțiunile ce urmeaza sa fie activate și valoarea acestora, tarifele aplicate dupa consumul resurselor incluse, costurile de transport pentru primirea și eventual returnarea produsului, daca este cazul;

ü  condițiile, termenele și procedura de exercitare a dreptului de retragere, precum și informații referitoare la formularul de retragere;

ü  durata contractului, condițiile de īncetare și penalitațile aplicabile, daca este cazul.

 

Pasul 2: Dupa prezentarea telefonica a ofertei, furnizorul trebuie sa transmita utilizatorului toate informațiile referitoare la aceasta pe un suport durabil (hārtie, e-mail, fax).

Pasul 3: Daca este de acord cu oferta primita, utilizatorul trebuie sa transmita consimțamāntul pentru aceasta fie prin semnarea olografa a ofertei și returnarea acesteia catre furnizor (daca o primeste pe hārtie), fie printr-o confirmare transmisa furnizorului pe un suport durabil ( e-mail, fax).

Atenție!!!

Doar acceptarea telefonica de catre utilizator a ofertei prezentate inițial de furnizor nu presupune īncheierea unui contract la distanța. Contractul se considera īncheiat la data la care a fost semnata oferta sau la care a fost transmis consimțamāntul scris, pe suport durabil, catre furnizor.

Dreptul de retragere dintr-un contract la distanța

Chiar și dupa īncheierea contractului la distanța, utilizatorul are dreptul sa se razgāndeasca și sa se retraga dintr-un contract la distanța, fara a invoca vreun motiv, īn termen de 14 zile de la data īncheierii contractului respectiv.

Daca scopul principal al contractului este achiziționarea unui echipament (telefon, tableta, PC etc.), termenul de 14 zile se calculeaza de la data primirii produsului.

De regula, serviciile contractate la distanța vor fi furnizate dupa expirarea perioadei de retragere de 14 zile. Daca un utilizator vrea ca serviciul sa īi fie furnizat īnainte de expirarea perioadei de retragere de 14 zile, trebuie sa faca o cerere expresa īn acest sens. Furnizorul trebuie sa īl informeze despre aceasta posibilitate, precum și despre faptul ca trebuie sa solicite acest lucru īn mod expres.

Ce, cum si unde reclami

ANCOM poate lua masuri īn cazul īn care furnizorul nu a respectat drepturile utilizatorilor cu privire la īncheierea contractelor la distanța prin care sunt achiziționate servicii de comunicații electronice. Sesizarile pot fi trimise aici.   

InfoCentru ANCOM

Mai multe informații cu privire la contractele īncheiate la distanța sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM, aici

Descarca pliant aici.