Comunicate de presă


Informațiile privind īncetarea și modificarea contractelor, disponibile pe site-urile furnizorilor

 

Furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune de pe piața din Romānia sunt obligați sa publice, pe site-urile proprii, toate informațiile legate de īncetarea contractului sau condițiile de modificare a acestuia. Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali, alaturi de datele privind condițiile de modificare, cesiune sau īncetare a contractului, furnizorii trebuie sa publice și demersurile pe care utilizatorii trebuie sa le faca pentru a obține īncetarea sau modificarea contractului. 

 

De exemplu, operatorii trebuie sa indice, dupa caz, adresa de e-mail, adresa poștala sau numarul de telefon/fax la care utilizatorii pot transmite cererea de reziliere a contractului etc.; de asemenea, daca se solicita completarea unor formulare/cereri-tip puse la dispoziție de furnizor, trebuie sa se indice și modalitațile prin care utilizatorii pot intra īn posesia acestora. Operatorii mai au obligația de a face cunoscute, pe site-urile proprii, penalitațile aplicabile īn cazul īncetarii anticipate a contractului, daca astfel de penalitați sunt percepute.

ANCOM īi sfatuiește pe utilizatori sa solicite īn scris īncetarea contractului, de exemplu, prin depunerea unei astfel de cereri īn magazinele furnizorilor sau prin e-mail, īn masura īn care furnizorul le ofera o astfel de posibilitate, īntrucāt pot exista situații īn care utilizatorii trebuie sa faca dovada transmiterii unei astfel de solicitari.
Potrivit aceleiași decizii a ANCOM, toate aceste informații trebuie sa se regaseasca pe site-urile furnizorilor īntr-un loc ușor accesibil, prezentate īntr-un mod vizibil și bine structurat.
Īn ceea ce privește modificarea unui contract, aceasta se poate face la cererea utilizatorului, īn condițiile prevazute īn contract sau pe baza negocierii directe cu furnizorul, sau la inițiativa furnizorului. Īn anumite situatii, furnizorul are dreptul sa schimbe anumite clauze din contract dar, īn acest caz, are obligatia sa-și informeze abonații despre īntinderea și conținutul modificarilor, prin intermediul unei notificari, cu cel putin 30 de zile īnainte de producerea acestora. Īn acest interval, daca nu sunt de acord cu modificarile, abonații pot renunta la contract fara a plati despagubiri. Furnizorul poate sa transmita notificarea prin scrisoare, e-mail, SMS, fax sau prin intermediul contului de client al abonatului de pe site-ul furnizorului, caz īn care va fi īnsoțita de un SMS și/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea notificarii. Indiferent de modul īn care operatorul transmite notificarea, acesta trebuie sa asigure transmiterea integrala a textului notificarii, fara a face trimitere la alte surse de informare. De asemenea, notificarea trebuie sa fie separata de orice material publicitar.
Furnizorii sunt obligați sa mai publice, pe site-ul propriu, și condițiile de furnizare a serviciilor, contractul-cadru și termenii și condițiile aplicabile īn cazul cartelelor preplatite, procedurile de masurare și gestionare a traficului și politica de utilizare a serviciilor, aria de furnizare a serviciilor, precum și procedura privind soluționarea reclamațiilor care vin din partea utilizatorilor.
Daca furnizorul a modificat contractul fara sa notifice sau nu a informat utilizatorii despre posibilitatea de a denunta contractul fara penalitati, ANCOM poate lua masuri. Sesizarile pot fi trimise aici. Utilizatorii pot afla mai multe detalii despre contractele īncheiate cu un furnizor și despre informațiile pe care aceștia sunt obligați sa le publice pe site-urile proprii de internet prin intermediul secțiunii InfoCentru din website-ul ANCOM.
Decizia ANCOM nr. 158/2015 a intrat īn vigoare īn luna iunie și stabilește categoriile de informații pe care furnizorii de comunicații electronice trebuie sa le aduca la cunoștința utilizatorilor.
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini īn alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se refera īn principal la īncheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. Īn plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare īn Comunicatii (ANCOM) este instituția care protejeaza interesele utilizatorilor de comunicații din Romānia, prin  promovarea concurenței pe piața de comunicații, administrarea resurselor limitate, īncurajarea investițiilor eficiente īn infrastructura și a inovației. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitați www.ancom.org.roșiwww.portabilitate.ro și www.veritel.ro. Pentru a testa și monitoriza calitatea serviciului de internet, accesați www.netograf.ro.
 

Data: 14.10.2015