Comunicate de presă

ANC face înca un pas spre dematerializarea documentelor

06.10.2008

 

Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC) a adoptat astazi doua decizii care deschid calea catre dematerializarea documentelor. Este vorba de decizia privind normele tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr. 451/2004 privind marca temporala si de decizia privind procedura de verificare si omologare a sistemelor informatice destinate operatiunilor de emitere a facturilor în forma electronica.

„Economia României ar fi trebuit demult sa beneficieze de avantajele societatii informationale, în care hârtia capata un rol secundar, iar documentele emise în format electronic devin optiunea numarul unu. Deciziile adoptate astazi au parcurs o perioada îndelungata de consultare publica la nivel national si european, dar reflecta în primul rând consultarile purtate cu industria din România. Am depus toate eforturile pentru ca aceste decizii, în care si Ministerul Economiei si Finantelor a avut un cuvânt greu de spus, sa fie cât mai repede deblocate si transformate în reglementari”, a declarat Liviu Nistoran.

În ceea ce priveste emiterea facturilor electronice, decizia ANC stabileste o procedura simpla de omologare, pe baza unei opinii de audit emise de un tert independent, care sa ateste îndeplinirea de catre sistemul informatic supus omologarii a celor trei componente de baza ale securitatii informatice: integritatea, confidentialitatea si disponibilitatea datelor din sistem. Decizia stabileste si conditiile pe care trebuie sa le îndeplineasca auditorii independenti.

Sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale în forma electronica trebuie sa îndeplineasca o serie de cerinte minimale de performanta si securitate, a caror respectare va fi verificata prin intermediul procesului de omologare.

Cadrul legal din România (Legea nr. 260/2007 privind înregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în forma electronica, Codul Fiscal împreuna cu normele sale de aplicare, noul regim de numerotare si emitere a facturilor, legile privind semnatura electronica, marca temporala si activitatea notariala electronica) asigura conditiile necesare pentru realizarea transferului catre mediul de lucru digital al operatiunilor comerciale si financiar-contabile. Facturile electronice vor putea fi emise dupa ce Ministerul Economiei si Finantelor adopta normele de aplicare ale legii 260/2007 care sunt în responsabilitatea sa, însa sistemele informatice vor putea fi omologate odata cu intrarea în vigoare a deciziei ANC adoptate astazi.

 „Facturarea electronica poate fi utilizata în toate domeniile care presupun tranzactii financiare, iar avantajele sale sunt evidente: îi va ajuta pe comercianti sa îsi scada costurile, prin eficientizarea proceselor, dar si prin eliminarea suportului de hârtie si a eforturilor pe care le presupune stocarea si transmiterea documentelor pe suport de hârtie. Va creste, de asemenea, nivelul de securitate si de confidentialitate a documentelor”, a apreciat Presedintele ANC.

Marcarea temporala este serviciul prin care unui document electronic îi este asociata o informatie care garanteaza ca acel document a existat în forma respectiva la un anumit moment în timp. Marca temporala este necesara pentru a autentifica documente si are aplicatii practice în domenii precum: comertul electronic, semnatura electronica, activitatea notariala electronica, arhivarea electronica, facturarea electronica.

Potrivit deciziei adoptate astazi, poate deveni furnizor de servicii de marcare temporala orice persoana interesata care notifica ANC cu 30 de zile înainte de începerea activitatii. În acelasi timp cu notificarea, furnizorii de servicii de marcare temporala au obligatia de a comunica ANC informatiile referitoare la procedurile de securitate pe care le vor folosi, masurile pe care le vor aplica pentru protectia datelor cu caracter personal, precum si orice alte informatii solicitate de Autoritate. La începerea activitatii, furnizorul trebuie sa dovedeasca faptul ca detine deja calitatea de operator de date personale.