A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 532

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 535

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined offset: 0

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: FrontEnd/pages.php

Line Number: 540


Printeaza Pagina

ANCOM detaliaza cerințele privind includerea īn contracte a vitezelor la internet si a modalitatii de masurarea a acestora

04.11.2019
 
Pentru a clarifica modul īn care furnizorii ar trebui sa exprime vitezele și procedura de masurare a acestora īn cadrul contractelor cu utilizatorii, ANCOM a elaborat si publicat un Ghid privind implementarea cerințelor referitoare la includerea īn contracte a informațiilor privind vitezele de acces la internet prin rețele fixe și mobile. „Īncurajam utilizatorii sa īși monitorizeze permanent performanta serviciilor de internet fix si mobil prin aplicatia Netograf, un instrument independent creat de ANCOM.  Și asta pentru ca, īn cazul īn care constata o diferența importanta, permanenta sau care se repeta la intervale regulate, īntre performanța reala a serviciului īn ceea ce privește viteza și performanța indicata de furnizor īn contract, utilizatorii pot beneficia de anumite remedii prevazute de furnizori īn contract”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Elaborānd acest Ghid, ANCOM le pune la dispoziție furnizorilor instructiuni pentru o exprimare coerenta a vitezelor și a procedurii de masurare a acestora īn cadrul contractelor cu utilizatorii. Ghidul ANCOM detaliaza si cerintele pe care trebuie sa le īndeplineasca un consumator pentru a īnregistra o sesizare valida și pentru a putea solicita remedii si obliga operatorii sa menționeze toate remediile pe care le pot acorda consumatorilor.
Cerințe legale actuale pentru furnizori
Īn vederea asigurarii transparenței informațiilor privind calitatea serviciului oferit, conform Deciziei ANCOM nr. 1112/2017, furnizorii de servicii de acces la internet au obligația de a preciza īn contracte valorile urmatorilor indicatori tehnici de calitate: 
  • īn cazul serviciului de acces la internet furnizat prin rețele fixe - viteza minima de transfer al datelor, viteza de transfer al datelor disponibila īn mod normal, viteza maxima de transfer al datelor și viteza promovata de transfer al datelor (cea pe care furnizorul o utilizeaza īn informarile cu scop comercial);
  • īn cazul serviciului de acces la internet furnizat prin rețele mobile - viteza maxima estimata de transfer al datelor și viteza promovata de transfer al datelor.
De asemenea, pentru a asigura posibilitatea de evaluare a calitații serviciului oferit, informațiile despre viteze, pe care furnizorii de servicii de acces la internet sunt obligați sa le includa īn contracte, trebuie sa fie īnsoțite de mai multe detalii, printre care și procedura pe care consumatorii o pot urma pentru a masura performanța reala a serviciului de acces la internet.
Ghidul ANCOM cu noi recomandari pentru furnizori
Ghidul elaborat de ANCOM aduce clarificari și exemple de bune practici privind cerințele legale pe care furnizorii trebuie sa le implementeze īn ceea ce privește includerea īn contracte a informațiilor privind vitezele de acces la internet prin rețele fixe și mobile, precum:
  • modul īn care trebuie exprimate valorile vitezelor;
  • factorii care pot influența atingerea vitezelor astfel īncāt utilizatorii sa īnțeleaga aspectele care pot afecta rezultatele unei masuratori;
  • condițiile īn care se recomanda a fi efectuate masuratorile de catre utilizatori pentru a putea obține vitezele de acces la internet din contract, spre exemplu condiții referitoare la terminalul de pe care se efectueaza masuratorile;
  • aspecte ce trebuie cuprinse īn procedura de masurare a vitezelor īn vederea constatarii unor diferențe importante, permanente sau care se repeta la intervale regulate, īntre performanța reala a serviciului și cea indicata īn contract, spre exemplu cāte zile trebuie efectuate masuratorile, cāte masuratori se efectueaza pe zi și la ce intervale de timp;
  • modalitatea īn care un utilizator poate depune o sesizare privind nerespectarea clauzelor contractuale, pentru a putea beneficia de remedii.
Ghidul privind implementarea cerințelor referitoare la includerea īn contracte a informațiilor referitoare la vitezele de acces la internet prin rețele fixe și mobile poate fi consultat aici.
Obligații corelate cu Netograf
Īn contractele īncheiate cu utilizatorii, furnizorii trebuie sa faca referire la Netograf, platforma informatica cu care utilizatorii pot verifica performanța reala a serviciului de acces la internet. Platforma informatica Netograf cuprinde o serie de aplicații (aplicația web, aplicații destinate terminalelor fixe pentru Windows și MAC OS și aplicații destinate terminalelor mobile pentru Android și iOS) menite sa ofere utilizatorilor posibilitatea de a masura și evalua parametrii de calitate tehnici pentru serviciul de acces la internet furnizat atāt prin rețele fixe, cāt și mobile.

Īn baza masuratorilor efectuate prin intermediul Netograf, ANCOM publica anual Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet, cel mai recent fiind disponibil aici.