Comunicate de presă

Contractele īncheiate pentru furnizarea de servicii de comunicaţii electronice se vor modifica

23.02.2012

Conform noului cadru legal din domeniul telecom, īncepānd cu 25 februarie 2012, īn scopul protecţiei consumatorilor, contractele īncheiate de aceştia cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice vor conţine mai multe clauze minime obligatorii. De asemenea, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la īncheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice.
Durata maximă iniţială a contractelor īncheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depăşi 24 de luni. Furnizorii au obligaţia de a le oferi consumatorilor şi posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durată contractuală de cel mult 12 luni, astfel īncāt aceştia să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor. Totodată, īn cazul īn care utilizatorii finali persoane juridice doresc să beneficieze de servicii de comunicaţii electronice īn condiţiile oferite consumatorilor, furnizorii au obligaţia să dea curs solicitărilor acestora.
Īn ceea ce priveşte clauzele contractuale, potrivit noilor reglementări, operatorii au obligaţia de a include īn contracte, printre altele,restricţiile pe care le impun īn ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua īn cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului īn scopul de a evita congestionarea reţelei. Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul īn reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului. Īn cazul incidentelor sau ameninţărilor de securitate, furnizorii trebuie să prevadă īn contract tipul de acţiune pe care ar putea să o īntreprindă şi impactul acesteia asupra continuităţii furnizării reţelelor şi serviciilor la un nivel normal (de exemplu: limitare, restricţionare sau īntrerupere a serviciului), precum şi condiţiile īn care se vor produce aceste restricţionări. 
Īn afara acestor noi clauze, contractele trebuie să conţină, ca şi pānă acum, datele de identificare a furnizorului, serviciile oferite, calitatea asigurată, tarifele şi modul de aplicare a acestora, modalitatea de obţinere a informaţiilor la zi privind tarifele, termenul de conectare iniţială, tipurile de servicii de asistenţă tehnică oferite, durata contractului, condiţiile de reīnnoire şi īncetare a contractului, informaţii privind suspendarea serviciului, despăgubirile īn cazul nerespectării clauzelor contractuale şi procedura de soluţionare a litigiilor. Mai multe informaţii despre ce trebuie să conţină contractele īncheiate cu utilizatorii finali sunt publicate pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Īn plus, potrivit reglementărilor ANCOM, contractele īncheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametri de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, īntārzierea şi variaţia īntārzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va īncepe furnizarea accesului la internet, exprimat īn zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate īn ore. Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmānd să aibă loc la data de 25 aprilie 2012. Mai multe informaţii cu privire la parametrii de calitate aferenţi serviciului de acces la internet, aici
Aceste modificări se aplică atāt contractelor īncheiate īncepānd cu 25 februarie 2012, cāt şi contractelor aflate īn derulare, furnizorii avānd obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru. Avānd īn vedere că aceste modificări sunt impuse de prevederile legale, iar nu o manifestare de voinţă a furnizorilor īn sensul modificării unilaterale a clauzelor contractuale, utilizatorii aflaţi īn perioada minimă contractuală nu vor putea invoca aceste modificări pentru a solicita rezilierea contractului fără plata penalităţilor agreate.
Prin noul cadru legislativ, ANCOM a preluat atribuţiile de monitorizare şi control şi asupra contractelor īncheiate la distanţă īntre furnizorii de servicii de comunicaţii electronice şi utilizatori. Contractele la distanţă sunt acele contracte īncheiate exclusiv printr-unul sau mai multe mijloace de comunicaţie la distanţă care nu necesită prezenţa fizică simultană a celor două părţi (de regulă, telefon sau e-mail). Mai multe informaţii privind īncheierea sau denunţarea contractelor la distanţă pot fi accesate aici
De asemenea, ANCOM va putea lua măsuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul şi posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilităţi de a beneficia de servicii de comunicaţii electronice adaptate nevoilor lor şi īn condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali. Pentru a identifica aceste măsuri, ANCOM a comandat un studiu de piaţă care să arate care este gradul de utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice īn rāndul persoanelor cu dizabilităţi, principalale dificultăţi cu care se confruntă acestea īn achiziţionarea şi utilizarea serviciilor, precum şi propunerile lor cu privire la īmbunătăţirea situaţiei de fapt, pe baza experienţei proprii.
ANCOM poate sancţiona furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pentru neincluderea īn contracte a acestor clauze minime obligatorii şi poate soluţiona litigiile nerezolvate pe cale amiabilă dintre utilizatori şi furnizori pentru nerespectarea acestor clauze. Pentru soluţionarea acestor litigii, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
Noile prevederi sunt cuprinse īn Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, act normativ care stabileşte cadrul aplicabil la nivel naţional īn domeniul comunicaţiilor electronice. Actul normativ a fost publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei īn data de 27 decembrie 2011.