Comunicate de presă

ANCOM decide că nu este necesară compensarea costului net aferent furnizării serviciului universal poștal în anul 2014

19.01.2016
 
ANCOM a adoptat și comunicat CNPR decizia prin care stabilește că nu este necesară compensarea costul net aferent furnizării serviciului universal poștal în anul 2014, dat fiind că acesta nu constituie o sarcină injustă pentru Compania Națională Poșta Română (CNPR). Decizia vine ca urmare a analizei caracterului de sarcină injustă a costului net aferent furnizării serviciului universal poștal de către CNPR în anul 2014, analiză care a arătat că rentabilitatea capitalului mediu angajat pe segmentul serviciului universal a depășit nivelul ratei rezonabile de rentabilitate.  
CNPR este furnizorul de serviciu universal poștal desemnat în România și, în această calitate, are dreptul de a solicita compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, care reprezintă diferența dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al serviciului în cazul în care furnizorul și-ar desfășura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligații de serviciu universal. Conform noilor prevederi intrate în vigoare în 2015, costul net reprezintă o sarcină injustă dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ două condiții legate de nivelul rentabilității capitalului mediu angajat și de pragul de materialitate al veniturilor înregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal. 
ANCOM a primit în data de 14 august 2015 cererea de compensare a costului net a CNPR, însoțită de situația privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal pentru anul 2014, precum și de Raportul de constatări faptice privind verificarea cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, întocmit de un auditor independent. Pentru evaluarea caracterului de sarcină injustă pe baza condițiilor de mai sus, ANCOM a extras informațiile relevante din situațiile financiare separate întocmite de CNPR pentru anul 2014.
Pentru a evalua în ce măsură costul net reprezintă o sarcină injustă pentru CNPR, Autoritatea a calculat nivelul rentabilității capitalului angajat al serviciului universal și a constatat că, în anul 2014, furnizorul de serviciu universal a înregistrat profit pe segmentul serviciilor din sfera serviciului universal, iar rentabilitatea capitalului angajat a fost superioară nivelului rezonabil al rentabilității stabilit de ANCOM pentru anul 2014 la 13,10%. Având în vedere faptul că primul criteriu nu a fost îndeplinit și astfel al doilea criteriu nu a mai fost necesar a fi analizat, Autoritatea a stabilit că valoarea costului net nu reprezintă o sarcină injustă în sarcina furnizorului de serviciu universal și nu va fi compensat.  
Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile. Furnizorul de serviciu universal desemnat are obligaţia de a furniza servicii la tarife accesibile pe întreg teritoriul pentru care a fost desemnat, inclusiv în zonele situate în condiţii geografice excepţionale sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde volumul de corespondenţă este mic şi din acest motiv activitatea poate fi neprofitabilă.
Decizia privind cererea de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal de către CNPR în anul 2014 a fost supusă consultării publice de Autoritate în perioada 16 decembrie 2015 – 11 ianuarie 2016 și, întrucât în această perioadă nu au fost primite observații, a fost adoptată la 14 ianuarie 2016, fiind comunicată CNPR la aceeași dată, moment din care a intrat în vigoare. Textul deciziei poate fi consultat aici.