Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Comunicate de presă

16 miliarde de apeluri efectuate de utilizatorii de telefonie mobila în anul 2008

04.06.2009


 

“Desi anul 2008 a fost anul în care au aparut si în România primele semne ale crizei economice mondiale, din toate sectoarele comunicatiilor electronice s-au raportat cresteri consistente. Efectele actualului climat economic asupra comunicatiilor din România vor putea fi evaluate abia în toamna acestui an, când vom avea datele referitoare la primul semestru al anului. Ne asteptam la stagnari pe unele sectoare si poate chiar la scaderi, dar în mod sigur vom avea o crestere a penetrarii broadband”, a declarat Catalin Marinescu, presedintele ANCOM, în deschiderea celei de-a XIII-a editii a Zilei Comunicatiilor, conferinta anuala dedicata industriei comunicatiilor din România.

El a prezentat cu aceasta ocazie Raportul de date statistice pentru semestrul al doilea al anului 2008, din care reiese ca traficul de voce originat de catre utilizatorii finali de servicii de telefonie mobila a depasit în 2008 16 miliarde de apeluri, respectiv 30 de miliarde de minute de voce, înregistrându-se o crestere de aproximativ 36%, respectiv 44% fata de anul 2007. În functie de volumul de trafic de minute, respectiv de apeluri, în anul 2008, un utilizator de telefonie mobila a efectuat în medie, lunar, un trafic de voce de 1 ora si 54 de minute, respectiv 62 de apeluri. În acelasi timp, durata unui apel de voce originat de utilizatorii finali a crescut usor, cu doar 7 secunde, ajungând la 1 minut si 51 de secunde.

În ceea ce priveste structura traficului în functie de destinatiile apelate, nu s-au înregistrat schimbari semnificative fata de anul 2007. În continuare, utilizatorii din România vorbesc cel mai mult în propria retea, traficul în retelele proprii („on-net”) detinând ponderea cea mai mare (81%) în traficul total realizat prin intermediul retelelor mobile de telefonie. Cresterea de peste 47% a volumului de trafic în retea se datoreaza, în special, ofertelor numeroase cu minute gratuite „în reteaua proprie” propuse de furnizori.

Numarul de mesaje scrise transmise în anul 2008 a crescut cu 36,5%, pâna la valoarea de 4 miliarde, din care 79% reprezinta trafic de mesaje scrise catre reteaua proprie („on-net”).

De asemenea, anul 2008 a adus cresteri importante ale indicatorilor de piata si în sectorul telefoniei fixe. Astfel, a fost raportat un numar de 5 milioane de linii de acces, cu 18% mai multe fata de sfârsitul anului 2007, rata de penetrare ajungând astfel la 23,4% la nivel de populatie (+3,6 puncte procentuale fata de 31.12.2007) si, respectiv, la 53,6% la nivel de gospodarii (+3,8 puncte procentuale fata de 31.12.2007), si un volum total de trafic de 10,1 miliarde de minute, în crestere cu 15,5% fata de sfârsitul anului 2007.  

Dupa scaderi constante înregistrate în ultimii ani în sectorul telefoniei fixe, volumul traficului de voce originat în retelele publice fixe de telefonie a înregistrat o crestere semnificativa în anul 2008 fata de anul precedent, de +22% (aproape 10 miliarde de minute în anul 2008, comparativ cu aproape 8,2 miliarde în 2007), în principal datorita cresterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorilor alternativi (+50%), dar si, într-o mai mica masura, datorita cresterii volumului de trafic de voce realizat de utilizatorii furnizorului fost monopolist (+10%).

Din totalul traficului de voce realizat prin intermediul retelelor publice fixe în anul 2008, 36% reprezinta traficul realizat de catre utilizatorii furnizorilor alternativi, adica un volum de 3,7 miliarde minute. Utilizatorii furnizorilor alternativi au folosit telefonul fix în principal pentru a suna catre alte retele fixe – 33,1%, însa o pondere foarte apropiata (32,5%) a avut-o si traficul de voce în retelele fixe proprii ale acestora.

În anul 2008, durata medie a unui apel de voce realizat prin intermediul retelelor publice fixe a ajuns la 2 minute si 45 secunde, în crestere cu 24 secunde fata de cea înregistrata în anul 2007, fiind astfel vizibil efectul existentei pe piata a unor oferte care contin un numar însemnat sau chiar nelimitat de minute incluse în abonament.

În sectorul serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost, la data de 31 decembrie 2008, se înregistrau 5,65 milioane de abonati, cu aproximativ 7,7% mai multi decât la sfârsitul anului 2007. Rata de penetrare la nivel de gospodarii a serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale a înregistrat în anul 2008, ca si în anii precedenti, un trend pozitiv, ajungând la 77%, cresterea fata de anul 2007 fiind de 5,5 puncte procentuale. Conform datelor raportate autoritatii, numarul de abonati la serviciile furnizate prin retele satelit de tip DTH a crescut cu aproximativ 27%, ajungând la peste 2 milioane de abonati, în timp ce numarul de abonati la serviciile furnizate prin intermediul tehnologiei IP a crescut cu 33%. Numarul de conexiuni pe suport de cablu a înregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2007, de aproximativ 1,4%.

Abonatii pe suport de cablu detin în continuare cea mai mare pondere în numarul total de abonati (62%), în scadere fata de cota detinuta la 31 decembrie 2007 (de 68%), în timp ce abonatii prin retele satelit de tip DTH (direct-to-home) reprezinta 38% din total, în crestere cu 6 puncte procentuale fata de anul 2007. Abonatii serviciilor furnizate prin tehnologie IP detin o cota redusa din total, în special datorita faptului ca serviciul are un caracter exclusivist atât din punct de vedere al calitatii, dar si al ariei de furnizare care este limitata doar la nivelul municipiului Bucuresti si Voluntari-Ilfov.

“Conform datelor preliminare, veniturile înregistrate anul trecut din servicii de comunicatii electronice au depasit valoarea de 4,5 miliarde euro, în crestere cu 7,2% fata de anul precedent, însa, daca am elimina influenta fluctuatiei cursului de schimb, cresterea reala în moneda nationala ar fi de 9,7%. Estimam ca, în anul 2009, ratele de crestere ale serviciilor de comunicatii vor fi mai mici decât în anii anteriori, fiind bazate în principal pe intensificarea utilizării serviciilor de ultima generatie si mai putin pe atragerea de clienti noi”, a mai declarat presedintele ANCOM.

Mai multe detalii despre evolutia pietei serviciilor de comunicatii electronice în anul 2008 pot fi consultate în Raportul semestrial de date statistice al ANCOM pentru anul 2008 care a fost publicat pe pagina de internet a Autoritatii, aici.